Ciśnienie w oponach rowerowych jest kluczowe. Najbardziej znaczące ulepszenie wydajności, jakie możesz wprowadzić do swojego roweru, to nie lżejsze koła czy wymyślna elektroniczna zmiana biegów. W rzeczywistości nie jest to żadna modernizacja.
Jeśli nie zwracasz uwagi na ciśnienie w oponach, ilość powietrza w twoim rowerze prawdopodobnie nie tylko nie jest idealna, ale jest też nieprawidłowa. Powoduje to nadmierne przebicia i znaczny spadek wydajności i komfortu. Oto najlepsze zalecenia dotyczące określenia idealnego ciśnienia w oponach rowerowych.
Jak znaleźć prawidłowe ciśnienie w oponach rowerowych?

Prawidłowe ciśnienie w oponach pozwala rowerowi toczyć się szybko, płynnie i bez zbędnych przebić. Wąskie opony wymagają większego ciśnienia powietrza niż szerokie.
- 5.50 do 9 Bar dla opon szosowych,
- 1.70 do 2.40 Bar dla opon do rowerów górskich
- 2.75 do 4.80 Bar dla opon hybrydowych.
Aby znaleźć idealne ciśnienie, zacznij od środka tego przedziału, a następnie dodaj wagę swojego ciała. Im więcej ważysz, tym ciśnienie powinno być większe. Na przykład, rowerzysta ważący 75 kg powinien stosować ciśnienie 7 Bar w rowerze szosowym, podczas gdy rowerzysta ważący 90 kg powinien stosować ciśnienie 8.2 Bar, a rowerzysta ważący 60 kg może sobie poradzić z ciśnieniem 5.5 Bar.
Zobacz również: Regulacja hamulców w rowerze
Ciśnienie w kołach roweru w zależności od objętości
Kiedy zmieniasz tradycyjną 23-milimetrową oponę szosową na 25- lub 28-milimetrową lub z 2,1-calowej opony do rowerów górskich na bardziej mięsistą 2,3-calową, musisz zmniejszyć ciśnienie powietrza. Weź pod uwagę poniższe przykładowe wykresy ciśnienia w oponach rowerowych.
Zobacz również: Rodzaje rowerów
Jakie ciśnienie w rowerze?
Rozmiar opony | Ciśnienie |
700×23 mm | 6.9 Bar |
700×25 mm | 5.9 Bar |
700×28 mm | 4.5 – 4.9 Bar |
Sprawdzaj regularnie ciśnienie w rowerze

Opony stopniowo tracą ciśnienie powietrza. Opony bezdętkowe, jak również opony z dętkami butylowymi (najczęściej spotykany typ), przepuszczają znacznie mniej niż lekkie dętki lateksowe. Jednak powietrze uchodzi ze wszystkich opon, od kilku Bar na tydzień do drastycznych spadków w ciągu nocy.
Tempo utraty powietrza wzrasta wraz z ciśnieniem oraz w wyniku działania czynników zewnętrznych, takich jak niższe temperatury. Niektórzy z nas sprawdzają jakie ciśnienie w oponach rowerowych jest przed każdą jazdą, inni tylko raz w tygodniu. Ważne jest, aby opracować i trzymać się regularnej rutyny sprawdzania i uzupełniania powietrza.
Jeśli tego nie robisz, twoje ciśnienie jest prawdopodobnie nieprawidłowe przez większość czasu, kiedy jeździsz. A po naprawieniu sflaczałej opony, zawsze sprawdzaj ciśnienie następnego dnia.
Dwutlenek węgla jest bardzo dobrze rozpuszczalny w gumie butylowej (azot i tlen, które stanowią 98% naszej atmosfery, są znacznie mniej rozpuszczalne), więc szybko przenika przez ścianki dętki. W rzeczywistości – jeśli złapiesz gumę na początku jazdy i napełnisz ją za pomocą dwutlenku węgla, sprawdź oponę ponownie po około godzinie – najprawdopodobniej trzeba będzie ją ponownie uzupełnić.
Zobacz również: Jaki rower elektryczny kupić
Idealne ciśnienie w kole rowerowym
Ciśnienie w oponach nie jest czymś, co można ustawić i zapomnieć. Zgodnie z konwencjonalną mądrością, wyższe ciśnienie w oponach oznacza niższe opory toczenia, ponieważ twarde opony mniej się uginają i tworzą mniejszą powierzchnię styku na gładkiej nawierzchni. Jednak żadna droga nie jest idealna.
Prawidłowo napompowane opony rowerowe dopasowują się do nierówności i amortyzują wstrząsy. Przepompowane opony rowerowe przenoszą uderzenia na rowerzystę, zmniejszając prędkość i komfort jazdy.
Twoje opony mogą być świetne przy ciśnieniu 6.9 Bar na równej nawierzchni, ale na nierównej drodze mogą toczyć się szybciej przy ciśnieniu 6.2 Bar. Aby poprawić trakcję na mokrej nawierzchni, należy stosować ciśnienie o 0.5 Bar niższe niż zwykle.
Nie pozwól na zbyt wysokie ciśnienie w oponie rowerowej

Więcej nie zawsze jest lepsze. Ogólną tendencją jest przepompowywanie. Maksymalne ciśnienie podane na ścianie bocznej opony jest zazwyczaj zbyt wysokie. Ponadto nie uwzględnia żadnych czynników wpływających na ciśnienie w oponie, takich jak wzrost rowerzysty i ukształtowanie terenu.
Obniż ciśnienie, zwłaszcza jeśli niedawno zmieniłeś opony na szersze lub zamierzasz wyruszyć na przejażdżkę pełną zakrętów.
Chociaż opór toczenia zwiększa się przy niższym ciśnieniu, kilka badań pokazuje, że opór toczenia zwiększa się tylko nieznacznie w różnych oponach drogowych, rzędu kilku watów mocy, nawet przy ciśnieniu tak niskim jak 4 Bar w standardowych oponach.
Weź pod uwagę, że opór toczenia jest tylko niewielką częścią sił, które musimy pokonać (większość to opór wiatru lub, na wzgórzach, grawitacja). Największa różnica w oporze toczenia nie leży w ciśnieniu, ale w samej oponie.
Zobacz również: Najdroższy rower na świecie
Pompka podłogowa a ciśnienie opon w rowerze
Jeśli używasz pompy podłogowej do pompowania opon, to prawdopodobnie manometr nie jest zbyt dokładny. Manometry pompy podłogowej mierzą ciśnienie na manometrze, a nie na oponie.
Dobra wiadomość jest taka, że większość manometrów jest przynajmniej spójna, więc zawsze pompujesz do tego samego ciśnienia. Rozwiązaniem jest zakup oddzielnego manometru.
Zobacz także: Co daje jazda na rowerze
Eksperymentuj jeśli chcesz się dowiedzieć jakie ciśnienie w oponie rowerowej będzie idealne

Często zdarza się, że przednie i tylne opony są napompowane do tego samego ciśnienia. Jednak rozkład ciężaru ciała nie rozkłada się 50-50 na przód i tył. Według badań, u większości kolarzy szosowych rozkład masy ciała to raczej 40% z przodu i 60% z tyłu. Może się jednak różnić: w badaniu odkryto zakres od 33-67 do 45-55 wśród testowanych sportowców.
Oznacza to, że preferowane ciśnienie będzie zależało od wielu czynników, w tym od wyboru opon i stylu jazdy, ale jasne jest również, że nie należy stosować takiego samego ciśnienia z przodu i z tyłu.
Jeśli ważysz 65 kg i masz rozkład masy 40-60, będziesz miał 40 kg na tylnym kole i 25 kg na przednim. W związku z tym, zrozumiałe jest, że powinieneś stosować proporcjonalnie mniejszy nacisk z przodu. Nie będzie to 50% mniej, ale może to być 15% do 20%.
Poeksperymentuj, ile powietrza w rowerze potrzebujesz, spuszczając ciśnienie w przedniej i tylnej oponie o 5%. Zwróć uwagę na to, jakie to uczucie podczas jazdy i nie bój się obniżyć ciśnienia jeszcze trochę. Idealne ciśnienie w oponach rowerowych zapewnia płynną jazdę i pewność na zakrętach.
Zobacz również: Spalanie kalorii na rowerze
FAQ
Napełnij je powietrzem o ciśnieniu od 2 do 3.4 Bar. Niektóre z tych opon mogą być napompowane do maksymalnej wartości 6.5 Bar, ale zazwyczaj zaleca się stosowanie ciśnienia od 4 do 4.5 Bar.
W tym przypadku odkryto, że opona 28 mm z ciśnieniem pomiędzy 5.15 a 5.44 Bar z przodu i 5.44 do 5.90 Bar z tyłu jest idealna.
Prosta jazda przez las wymaga mniejszego ciśnienia. Dzięki technologii bezdętkowej ciśnienie może być zredukowane do niewiarygodnie niskiego poziomu. Dzięki temu możemy osiągnąć fantastyczną przyczepność i pewne prowadzenie roweru. 2.0 – 3.5 Bar to zalecane ciśnienie dla dętek.
Zalecamy ciśnienie od 5,0 bar do 9 bar dla opon do rowerów szosowych. Szytki zazwyczaj wykorzystują nieco większe ciśnienie, do 15 barów w ekstremalnych okolicznościach, ale nie zalecamy takich prób do regularnego użytkowania.
Zasadniczy zakres ciśnienia dla opon 29-calowych wynosi od 1.8 do 3.72 Bar, w zależności od wagi, umiejętności jazdy i terenu.
Uznany standard atmosfer w rowerze wynosi 2.2 Bara i jest uważany za ciśnienie idealne. Takie ciśnienie w oponach jest bezpieczne i możliwe do utrzymania w większości rowerów.