Właśnie zakupiłeś nowy licznik rowerowy i chcesz się upewnić, że jest on prawidłowo skonfigurowany? Istnieje kilka kroków, które należy wykonać, aby ustawienie licznika rowerowego było prawidłowe.
W tym poście są omówione trzy metody na to jak ustawić licznik rowerowy w prosty i przystępny sposób. Jeśli aktualne ustawienie licznika rowerowego daje Ci niedokładne odczyty, ten artykuł najprawdopodobniej pomoże również Tobie.
Jak zamontować licznik rowerowy?
Montaż licznika rowerowego jest bardzo prosty i prawie wszystkie liczniki można zamontować bez konieczności użycia narzędzi. Podczas montażu należy przestrzegać następujących kroków:
- Przymocuj magnes do szprychy. Nie ma różnicy, gdzie magnes zostanie podłączony. Należy pamiętać, że magnes i czujnik muszą znajdować się na tej samej wysokości i mieć odpowiedni odstęp między sobą. W praktyce 5 mm jest wystarczające.
- Przymocuj czujnik do widelca rowerowego na poziomie magnesu.
- Ułóż kabel od kierownicy do widelca (gdy licznik jest bezprzewodowy – pomiń ten krok).
Tutaj znajdziesz film, gdzie jest to pokazane w praktyce:
Opaski kablowe przydają się podczas montażu, które są sporadycznie dostarczane do zestawu. Czujnik licznika rowerowego jest z reguły zabezpieczony jedną lub kilkoma gumkami i na początku działa to z reguły dość dobrze. Niestety po pewnym czasie gumki mogą stać się kruche i wówczas czujnik jest mocowany za pomocą jednej lub kilku opasek kablowych.
Jak ustawić licznik rowerowy?
Jeśli licznik rowerowy jest dobrze zamontowany, możesz go teraz prawidłowo skonfigurować. W tym celu przedstawimy Ci trzy metody. Metoda II to nasza rekomendacja, ponieważ wynik będzie tutaj najdokładniejszy i to podejście uwzględnia Twoją wagę, stan opon i ciśnienie powietrza.
Ustawienia licznika rowerowego – metoda I
Jest to prosty sposób na ustawienie licznika rowerowego. W tym podejściu opona rowerowa jest mierzona w następujący sposób:
Z pomocą składanej miarki oblicz promień opony rowerowej. Następnie oblicz obwód koła z pomocą wzoru:
U = 2 * pi * r (gdzie pi = 3,14).
Promień opony rowerowej mierzony jest od najbardziej wysuniętego punktu karkasu do środka osi.
Kroki są następujące:
- Napompuj dobrze opony,
- Zmierz promień opony rowerowej z pomocą miarki.
- Otrzymany promień w milimetrach wpisujemy do obliczenia U = 2 * pi * r.
Zobacz również: Jakie mięśnie pracują podczas jazdy na rowerze?
Ustawianie licznika rowerowego – metoda II

Ta metoda jest znacznie bardziej precyzyjna. Oto co powinieneś zrobić:
- Napompuj dobrze opony.
- W miejscu, w którym koło jest skierowane dokładnie w dół, zrób znak na obudowie roweru i na ziemi np. kawałkiem kredy. Alternatywnie można również użyć wentyla rowerowego jako znacznika.
- Tocz rower przed siebie. Tak długo, aż znacznik opony rowerowej będzie ponownie wskazywał idealnie w dół.
- Za pomocą miarki oblicz przebytą drogę. Przejechany dystans jest równy obwodowi koła w milimetrach.
- Wpisz tę wartość w liczniku rowerowym.
Czy Twój licznik rowerowy jest już odpowiednio skonfigurowany? Najlepiej jest wybrać dobrze zaplanowaną trasę. Dzięki temu można zweryfikować właściwe ustawienie i czy ustawienie prędkościomierza rowerowego było udane.
Wykorzystaj ten sposób do skonfigurowania licznika rowerowego. Jest on szybki i prosty, a wyniki są najbardziej precyzyjne.
Przeczytaj też: Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą
Ustawienie licznika rowerowego – metoda III
Nie zawsze konieczne jest mierzenie obwodu koła. W zestawie znajduje się również tabela obwodów kół i widać na niej wyraźnie, jaki jest obwód Twojego koła.
W tabeli obwodu koła znajdują się trzy elementy:
- Rozmiar opony w calach: Liczba ta przedstawia przybliżoną średnicę wewnętrzną opony w calach.
- Specyfikacja ETRTO: Standard jest sformatowany w następujący sposób: 47-406. Pierwsza wartość, 47, oznacza szerokość opony w milimetrach. Druga liczba, 406, oznacza średnicę wewnętrzną opony również w milimetrach.
- Szacowany obwód koła: Jest to trzeci i najbardziej kluczowy rozmiar. Możesz odczytać przybliżony obwód koła z tabeli przy użyciu standardu.
Jeżeli obwód koła został wprowadzony do komputera rowerowego, od tej pory prędkość i dystans będą odpowiednio rejestrowane. Regulacja prędkościomierza rowerowego zakończyła się sukcesem.
Trzeci rozmiar w tabeli, obwód koła w mm, można zinterpretować na podstawie informacji na oponie. Tę wartość należy następnie wprowadzić do komputera rowerowego, aby odpowiednio zarejestrować prędkość i dystans.
Sprawdź również: Jak zmierzyć ramę roweru
Rozmiar koła do licznika – tabela
Rozmiar opony | ETRTO | Obwód koła w mm |
26″ | 35-559 | 1990 mm |
40-559 | 2030 mm | |
47-559 | 2050 mm | |
50-559 | 2075 mm | |
54-559 | 2100 mm | |
57-559 | 2120 mm | |
60-559 | 2160 mm | |
37-590 | 2100 mm | |
27,5″ | 54-584 | 2195 mm |
57-584 | 2215 mm | |
60-584 | 2240 mm | |
28″ | 20-622 | 2100 mm |
23-622 | 2125 mm | |
25-622 | 2135 mm | |
28-622 | 2150 mm | |
30-622 | 2160 mm | |
32-622 | 2170 mm | |
35-622 | 2185 mm | |
37-622 | 2200 mm | |
40-622 | 2220 mm | |
42-622 | 2230 mm | |
47-622 | 2250 mm | |
50-622 | 2280 mm | |
40-635 | 2250 mm | |
29″ | 54-622 | 2310 mm |
57-622 | 2330 mm | |
60-622 | 2340 mm |
Przeczytaj także: Piszczące hamulce w rowerze
Ustawienie licznika rowerowego – podsumowanie

Jak widać, instalacja prędkościomierza rowerowego to bułka z masłem. Obecnie dostępne są liczniki bezprzewodowe, dzięki którym jest to prostsze, a do tego nie są kosztowne. Nie będzie żadnych poplątanych kabli czy czegokolwiek innego. Więc weź wszystko, czego nauczyłeś się z tego postu i ustaw swój prędkościomierz. Niektóre prędkościomierze dostarczają znacznie więcej informacji, takich jak twoje tętno.
Warte uwagi: Jak ustawić siodełko w rowerze
FAQ
Wprowadzamy obwód koła (zazwyczaj w milimetrach) do licznika, który następnie oblicza wszystkie wymagane wartości.