Rozmiary opon rowerowych – jak je czytać i mierzyć?

Rozmiary opon rowerowych mogą nie być czymś, o czym myślisz często, ale mają one znaczący wpływ na każdy element jazdy. Zrozumienie, w jaki sposób mierzone są rozmiary opon w rowerach górskich i szosowych, może pomóc w dostrojeniu sprzętu. A zrozumienie, w jaki sposób rozmiar opon wiąże się z osiągami, może pomóc Ci być szybszym. Jak zmierzyć rozmiar koła w rowerze?

Rozmiary opon rowerowych – tabela

O to najpopularniejsze rozmiary opon:

Rozmiar oponyStandard ISO
700c x 23mm – 32mm622
700c x 35mm – 50mm622
650b x 23mm – 25mm584
650b x 45mm – 50mm584
26” x 2.1” – 2.3”559
26” x 2.3” – 2.5”559
26” x 2.4” – 2.6”559
27.5” x 2.1” – 2.3”584
27.5” x 2.3” – 2.5”584
27.5” x 2.4” – 2.6”584
29” x 2.1” – 2.3”622
29” x 2.3” – 2.5”622
29” x 2.4” – 2.6”622

Zobacz również: Ustawienie licznika rowerowego

Jak zmierzyć rozmiar koła w rowerze?

Aby określić promień koła, należy użyć taśmy mierniczej i położyć jej dolną część w najniższym punkcie opony. Następnie zmierz w linii prostej do środka koła roweru. Aby obliczyć średnicę koła, należy pomnożyć promień przez dwa.

Jak czytać rozmiar opon rowerowych?

Zazwyczaj opony rowerowe mierzy się w dwóch wymiarach: średnicy i szerokości. Średnica oznacza w przybliżeniu całą zewnętrzną średnicę opony, łącznie z bieżnikiem. Natomiast szerokość oznacza całkowitą szerokość opony rowerowej po jej zamontowaniu i napompowaniu.

Oznaczenia na oponach rowerowych

Opony do rowerów górskich mierzy się w calach, natomiast opony szosowe, żwirowe i torowe mierzy się w milimetrach. Na przykład opona do roweru górskiego 28 x 2,25 ma średnicę około 28 cali i szerokość 2,25 cala. Opona szosowa 700c x 25 ma średnicę około 700 mm i szerokość 25 mm.

Dzięki temu dopasowanie aktualnej opony do nowoczesnej obręczy jest bardzo proste. Opona 700c prawie na pewno będzie pasować do obręczy szosowej 700c. Opona 29″ prawie na pewno będzie pasować do obręczy 29″ w rowerze górskim. Jednak niektóre stare lub rzadko spotykane rozmiary kół rowerowych mogą być błędnie oznaczone. Nominalne specyfikacje każdej opony (zwłaszcza szerokość) są tylko szacunkowe.

Rozmiar opony rowerowej po zamontowaniu i napompowaniu może być w znacznym stopniu uzależniony od szerokości felgi i ciśnienia w oponie. Opony często mierzą nieco większą lub mniejszą średnicę niż podana na wydruku.

Aby uniknąć nieporozumień, większość opon jest oznaczona również drugim systemem pomiarowym znanym jako ISO (dawniej ETRTO). Pomiar ISO wskazuje nominalną szerokość opony w milimetrach, a następnie średnicę stopki opony w milimetrach. 

Pomiar ten może pomóc w określeniu, czy opona będzie pasować do danej felgi. Podobnie jak w przypadku innych metod, pomiar szerokości opony według ISO jest przybliżony i może zależeć od ciśnienia i szerokości felgi.

Przeczytaj także: Jakie mięśnie pracują podczas jazdy na rowerze

Rozmiary opon rowerowych szosowych

Koła i opony 700c są stosowane w prawie wszystkich obecnych rowerach szosowych. Powszechnie zakładano, że mniejsze opony są szybsze, a ich typowa szerokość to 23 mm. Jednak ostatnie badania wykazały, że szersze opony są szybsze i wygodniejsze w większości przypadków. W rezultacie, najpopularniejsze rozmiary opon szosowych to obecnie 700c x 25mm i 700c x 28mm.  

Wielu kolarzy preferuje nawet większe szerokości 31mm lub 32mm. Ograniczeniem jest często sam rower, ponieważ niektóre ramy nie są w stanie pomieścić opon szerszych niż określona szerokość. Większość współczesnych ram szosowych może pomieścić opony o średnicy do 28 mm. Przed dobraniem rozmiaru sprawdź, czy Twoja rama ma taką możliwość.

Istnieje kilka innych, mniej popularnych rozmiarów kół i opon w rowerach szosowych. 650b (ISO 584) i 650c (ISO 571) to dwa przykłady, z których oba są czasami używane w rowerach dla mniejszych rowerzystów. Litera, która występuje po średnicy opony we francuskich rozmiarach, oznaczała kiedyś szerokość, ale obecnie jest używana głównie do rozróżniania opon o podobnych nazwach, ale niekompatybilnych rozmiarach. Na przykład opona 650b nie będzie pasować na obręcz 650c.

Bardzo ważne jest również zrozumienie wielu rodzajów wzajemnie niekompatybilnych opon szosowych. Najbardziej rozpowszechnionym typem opon są gąsienice; są to znane opony, które pasują do obręczy i owijają się wokół dętki. Opony bezdętkowe, w których zamiast dętki stosuje się płynny uszczelniacz, mogą być również używane z niektórymi obręczami klinczerowymi.

Opony dętkowe są szyte wokół wewnętrznej dętki i mocowane na wykonanej na zamówienie obręczy. Chociaż wszystkie trzy rodzaje opon mają te same standardy rozmiarów i nazewnictwa, nie można ich stosować zamiennie.

Zobacz też: Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą

Wymiary opon rowerowych górskich

Opony do rowerów górskich mają rozmiar wyrażony w calach i występują w trzech niewymiennych średnicach, które pasują do standardowych rozmiarów kół rowerów górskich. Opony i koła 29″ są najbardziej popularne w wysokiej klasy rowerach górskich.

Następne są konfiguracje 27,5″, które są wybierane przez niektórych rowerzystów, którzy lubią mniejsze, nieco bardziej zwrotne koła. Wreszcie, koła i opony 26″ były dawniej normą, ale obecnie znajdują się głównie w rowerach podstawowych i dziecięcych.

Opony w każdym z tych rozmiarów występują w szerokim zakresie szerokości, które kolarze wybierają w zależności od uprawianej dyscypliny i terenu. Zawodnicy przełajowi często używają opon o szerokości od 1,9″ do 2,25″.

Rowery trailowe, all-mountain i enduro często mają szersze opony o szerokości od 2,25″ do 2,4″, podczas gdy opony zjazdowe są znacznie szersze, od 2,4″ do 2,6″. Opony do rowerów typu fat bike są montowane na specjalnie skonstruowanych obręczach i przesuwają granice jeszcze dalej, mierząc w niektórych przypadkach nawet 5″ szerokości. 

Rowerzyści górscy uważnie analizują specyfikacje opon i często wybierają różne szerokości i wzory bieżnika w zależności od trasy i warunków.

Co zaskakujące, większość rozmiarów kół w rowerach górskich jest taka sama jak w rowerach szosowych – koła o średnicy 29 cali są podobne do 700c, a koła o średnicy 27,5 cala są odpowiednikiem 650b.

Sprawdź również: Piszczące hamulce w rowerze

Rozmiary opon rowerowych a dyscypliny kolarskie

Kolarze szutrowi, przełajowi i torowi stosują różne rozmiary opon i ciśnienia, aby poprawić osiągi.

Rozmiary opon rowerowych do kolarstwa przełajowego

Rowery przełajowe używają kół szosowych 700c, więc wszystkie opony przełajowe są produkowane tak, aby pasowały do tego standardowego rozmiaru. Większość poważnych zawodników używa opon dętkowych, ale w ostatnich sezonach opony bezdętkowe stały się coraz bardziej popularne. 

Przeczytaj także: Jak ustawić siodełko w rowerze

Rozmiary opon gravelowych

Rowery gravelowe były niegdyś recyklingowanymi rowerami cyklocrossowymi, ale wraz z wprowadzeniem w ostatnich latach specyficznego sprzętu gravelowego, możliwości opon drastycznie się rozszerzyły. Większość rowerów dirtowych używa kół 700c, jednak koła 650b są często używane do bardziej wymagającej jazdy po szlakach i bikepackingu. 

Większość nowoczesnych rowerów dirtowych oferuje miejsce na opony o szerokości do 42 lub 45 mm, a niektóre pozwalają nawet na większe opony. Opony bezdętkowe są używane przez prawie wszystkich rowerzystów gravelowych.

Wszystkie opony gravelowe są zaprojektowane tak, aby zrównoważyć prędkość i oszczędność z przyczepnością w terenie. Węższe opony z mniejszym bieżnikiem są szybsze na twardej i utwardzonej nawierzchni, ale mają słabą trakcję w ciasnych zakrętach.

Szersze opony z agresywnym wzorem bieżnika lepiej sprawdzają się na nierównym terenie, ale poruszają się znacznie wolniej na gładkich lub betonowych drogach. Kierowcy jeżdżący po szutrze wybierają szerokość opony i wzór bieżnika, które zapewniają optymalną równowagę w lokalnym terenie, chociaż mogą znacznie zmodyfikować wybór opon i ciśnienie w zależności od warunków.

Warte uwagi: Czym smarować łańcuch rowerowy

Wymiary opon torowych

W rowerach torowych podobnie jak w szosowych stosuje się koła 700c. Jednak w przeciwieństwie do szosy, gdzie nieco szersze i bardziej miękkie opony są zazwyczaj szybsze, twardsze i węższe opony mają przewagę na gładkim torze. W rezultacie, zawodnicy torowi nadal wybierają opony rurowe o szerokości 21mm – 23mm wypełnione bardzo wysokim ciśnieniem – zazwyczaj 150 psi lub więcej na torach halowych.

Zawodnicy na bardziej surowych torach zewnętrznych nie pompują swoich opon tak bardzo, ale nadal używają dużo większego ciśnienia niż na drodze, a stosunkowo cienkie opony dają minimalną ochronę przed przebiciem.

Mamy nadzieję, że rozmiary opon rowerowych nie są już dla Ciebie czarną magią!

Sprawdź również: Regulacja hamulców w rowerze