Rodzaje amortyzator贸w rowerowych i budowa

Rodzaje amortyzator贸w rowerowych zosta艂y wprowadzone oko艂o prze艂omu XIX i XX wieku. Pocz膮tkowo zawieszenia by艂y obserwowane tylko na przednim kole. Zawieszenia dla rower贸w s膮 czasami znane jako amortyzatory. Mechanizm ten pomaga rowerowi p艂ynnie toczy膰 si臋 po r贸偶nych trasach, umo偶liwiaj膮c je藕d藕com bezpieczn膮 i pewn膮 jazd臋.

Amortyzatory rowerowe –  rodzaje

Widelce teleskopowe

Prawie ka偶dy rower w dzisiejszych czasach posiada zawieszenie teleskopowe dla przedniego zawieszenia. Wewn膮trz tego zawieszenia zainstalowana jest g艂贸wna belka i belka 艣lizgowa, kt贸ra zapewnia mobilno艣膰. Posiada ona spr臋偶yn臋 i olej w widelcu, kt贸re zapewniaj膮 zdolno艣膰 amortyzacji. Istnieje r贸wnie偶 kilka pozytyw贸w, w tym fakt, 偶e konstrukcja jest 艂atwa i niedroga w budowie.

Zobacz r贸wnie偶: Czyszczenie roweru

Widelce teleskopowe o odwr贸conym zawieszeniu (USD)

Jako kategoryzacja widelc贸w USD, s膮 one czasami okre艣lane jako widelce odwr贸cone i s膮 u艂o偶one inaczej ni偶 widelce teleskopowe. Zawieszenie to pozycjonuje rur臋 widelca w pobli偶u osi, a zewn臋trzny 艣lizgacz u g贸ry, gdzie napieraj膮 na siebie, poprawiaj膮c prowadzenie i komfort jazdy. System USD ma dwie korzy艣ci: zmniejsza mas臋 dodatkow膮 roweru i zwi臋ksza jego elastyczno艣膰, co mo偶e poprawi膰 jego prowadzenie.

Hydrauliczne zawieszenie

Fundamentem zawieszenia jest p艂yn znany jako olej t艂umi膮cy. P艂yn ten umieszczony jest przy t艂oku hydraulicznym w stanie hermetycznym. Na zewn膮trz zawieszenia znajduje si臋 spr臋偶yna, kt贸ra gwarantuje, 偶e gdy t艂ok spr臋偶ynowy przesunie si臋 ni偶ej na skutek nacisku, powr贸ci do w艂a艣ciwej pozycji. Kawitacja to termin okre艣laj膮cy powstawanie p臋cherzyk贸w powietrza wewn膮trz zawieszenia t艂umi膮cego na bazie oleju, gdy jest ono nadmiernie eksploatowane.

Zobacz r贸wnie偶: Jak dobra膰 艂a艅cuch do roweru

Amortyzator hydrauliczny wype艂niony nitroksem lub gazem

Ze wzgl臋du na kawitacj臋, spr臋偶ynowe zawieszenia hydrauliczne s膮 mniej wytrzyma艂e i niezawodne podczas d艂ugich wypraw. Aby rozwi膮za膰 ten problem, do hydraulicznych zawiesze艅 ze spr臋偶ynami do艂膮cza si臋 wype艂niony gazem kanister. Zazwyczaj do tego zawieszenia wykorzystywany jest azot, dlatego jest ono znane jako zawieszenie Nitrox.

Podstawow膮 funkcj膮 tego gazu jest zapobieganie powstawaniu p臋cherzyk贸w powietrza wewn膮trz komory olejowej. Ze wzgl臋du na ten spr臋偶ony gaz, kawitacja nie wyst臋puje, co czyni to zawieszenie niezawodnym podczas d艂u偶szych przeja偶d偶ek.

Amortyzator pojedynczy

Odnosi si臋 to do pojedynczego amortyzatora po艂膮czonego z tyln膮 ram膮 roweru w celu poch艂aniania nier贸wno艣ci drogowych. Zazwyczaj ten pojedynczy amortyzator jest zamontowany przed tylnym ko艂em i jest po艂膮czony z wahaczem za pomoc膮 艂膮cznika.

Zawieszenie to zapewnia doskona艂膮 sp贸jno艣膰 zakr臋t贸w, jest prosty do dostrojenia i zmiany, i poprawia obs艂ug臋 i jako艣膰 jazdy. Jako minusy, to jest kosztowne w utrzymaniu, nie mo偶e obs艂ugiwa膰 nadmierne obci膮偶enia i ma kr贸tsz膮 偶ywotno艣膰 ni偶 inne zawieszenia.

Zobacz r贸wnie偶: Regulacja przerzutek tylnych i przednich

Budowa amortyzatora rowerowego przedniego

W kolarstwie g贸rskim wi臋ksza cz臋艣膰 ci臋偶aru rowerzysty jest przenoszona przez przednie zawieszenie lub widelec, poniewa偶 ci臋偶ar rowerzysty jest cz臋sto umieszczony z przodu roweru. Wi臋kszo艣膰 widelc贸w do rower贸w g贸rskich posiada pewien stopie艅 regulacji, od twardego do mi臋kkiego, a niekt贸re modele oferuj膮 r贸wnie偶 regulacj臋 skoku.

Widelec sk艂ada si臋 z rur k艂onicowych, kt贸re wchodz膮 i wychodz膮 z dolnych cz臋艣ci widelca i s膮 po艂膮czone usztywnieniem. Ko艂o przednie jest po艂膮czone z dolnikami widelca, natomiast k艂onice s膮 po艂膮czone z g艂贸wk膮 ramy poprzez rur臋 sterow膮 widelca.

Istnieje kilka element贸w, kt贸re przyczyniaj膮 si臋 do integralno艣ci strukturalnej widelca amortyzowanego. Tradycyjnie, dro偶sze widelce s膮 odporniejsze na zginanie. Istnieje wiele metod, kt贸re producenci stosuj膮 w tym celu, z kt贸rych najcz臋stsz膮 jest u偶ycie rur k艂onic o wi臋kszej 艣rednicy i osi przelotowych, kt贸re s膮 powi臋kszonymi osiami utrzymuj膮cymi przednie ko艂o w miejscu.

Widelec zawieszenia sk艂ada si臋 ze spr臋偶yny i amortyzatora. Metalowa spr臋偶yna cewkowa jest widoczna w wersjach z ni偶szej p贸艂ki i rzadkich widelcach skupionych na grawitacji.

W dro偶szych widelcach preferowanym typem spr臋偶yny s膮 spr臋偶yny powietrzne, w kt贸rych stopie艅 spr臋偶ynowania jest regulowany przez ci艣nienie powietrza. W przypadku spr臋偶yny powietrznej stopie艅 adaptacji i tuningu jest niemal nieograniczony.

Celem amortyzatora jest zar贸wno przeciwstawienie si臋, jak i wspomaganie spr臋偶yny. Bez t艂umika, widelec 艣ciska艂by si臋 i powraca艂 bez kontroli. W tym przypadku, t艂umik kontroluje pr臋dko艣膰, z jak膮 spr臋偶yna si臋 odbija, jak r贸wnie偶 艂atwo艣膰, z jak膮 spr臋偶yna si臋 艣ciska. Na przyk艂ad wi臋kszo艣膰 wsp贸艂czesnych widelc贸w daje mo偶liwo艣膰 uszczelnienia dampera, umo偶liwiaj膮c blokad臋 zawieszenia.

W zdecydowanej wi臋kszo艣ci widelc贸w amortyzowanych spr臋偶yna i amortyzator s膮 rozdzielone, przy czym spr臋偶yna znajduje si臋 w lewej k艂onicy, a amortyzator w prawej.

Zobacz r贸wnie偶: Z czego sk艂ada si臋 rower

Amortyzator powietrzny czy spr臋偶ynowy?

Amortyzatory powietrzne s膮 cz臋sto l偶ejsze ni偶 ich spr臋偶ynowe odpowiedniki. Ca艂a koncepcja rozwoju amortyzatora powietrznego polega w艂a艣nie na tym, 偶e powinien on by膰 l偶ejszy. Je艣li zwracasz uwag臋 na ka偶dy gram wagi Twojego roweru – amortyzator powietrzny jest dla Ciebie.

Zobacz r贸wnie偶: Czyszczenie 艂a艅cucha rowerowego

To ju偶 wszystko, je艣li chodzi o rodzaje amortyzator贸w rowerowych. Czytaj nasze posty, aby pozosta膰 na bie偶膮co!

Rodzaje amortyzator贸w rowerowych – FAQ

Co daje tylny amortyzator w rowerze?

Si艂a generowana w komorze dodatniej przeciwdzia艂a masie rowerzysty. Gdy tylne ko艂o obraca si臋 podczas podr贸偶y, g艂owica uszczelniaj膮ca przesuwa si臋 w g贸r臋 wa艂u t艂oka i spr臋偶a powietrze w komorze dodatniej, tworz膮c amortyzacj臋.

Czy warto kupi膰 rower z amortyzatorem?

Amortyzator rowerowy poprawia zdolno艣膰 naszego jedno艣ladu do pokonywania nier贸wno艣ci terenu. Odczuwamy wi臋kszy komfort i stabilno艣膰 w wyniku lepszego t艂umienia wszelkich nier贸wno艣ci. Jest to przydatne na le艣nych 艣cie偶kach i zjazdach, a tak偶e w przypadku wyboj贸w drogowych, ale przede wszystkim w trudnym terenie. Wi臋c tak, zdecydowanie warto!