Regulacja przerzutek wiąże się z kilkoma zagrożeniami, ale jeśli zastosujesz się do naszych prostych instrukcji, powinieneś błyskawicznie uporać się z problemem.
Źle zregulowane przerzutki mogą zniweczyć całą przyjemność z jazdy na rowerze, zatrzymując Twój pęd w najgorszym możliwym momencie na wzniesieniu lub podczas odpychania się od świateł podczas dojazdu do pracy. Na szczęście regulacja tylnej i przedniej przerzutki w rowerze jest dość łatwym zabiegiem, który mogą wykonać większość – jeśli nie wszyscy – domowi mechanicy.
Wykonaj poniższe kroki, aby dowiedzieć się, jak wyregulować przerzutkę w rowerze i zaoszczędzić na wizycie w serwisie rowerowym.
Jak wyregulować tylną przerzutkę?
1. Dokręć śrubę „H”
Ustawienie przerzutek w rowerze zaczniemy od dokręcania. Po odłączeniu linki przerzutki pedałuj powoli do przodu, aż łańcuch spadnie na dolną zębatkę. Zlokalizuj śrubę H na tylnej części przerzutki. Zazwyczaj jest to śruba z łbem krzyżowym, jednak w niektórych przerzutkach stosuje się zamiast niej śruby z łbem sześciokątnym.
Śruba H określa, jak daleko przerzutka może się przesunąć w kierunku ramy. Obracanie jej w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara przybliża kółko przerzutki do szprych. Natomiast obracanie jej w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara przybliża ją do ramy. Koło pasowe powinno znajdować się poniżej najmniejszego z kół zębatych.
Zobacz również: Z czego składa się rower
2. Dokręć przewód
Przekręć regulację bębenka na przerzutce zgodnie z ruchem wskazówek zegara, aż będzie prawie całkowicie wkręcona. Na przerzutce wybierz najwyższy bieg.
Naciągnij linkę tak mocno jak tylko możesz przy przerzutce i przymocuj ją do korpusu za pomocą kotwicy do linki. Następnie wybierz na przerzutce trzeci bieg i ostrożnie pedałuj do przodu, aby przesunąć łańcuch. Nie przejmuj się, jeśli na tym etapie nie będzie się on płynnie przesuwał. Sprawdź położenie koła pasowego w stosunku do kasety. Powinno znajdować się bezpośrednio pod trzecią zębatką.
Sprawdź też: Czyszczenie łańcucha rowerowego
3. Wyreguluj napięcie linki
Jak naciągnąć linkę przerzutki tylnej? Aby precyzyjnie wyregulować jej położenie, użyj regulatora baryłkowego. Obrót regulatora w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara napina linkę, przybliżając przerzutkę do koła. Obrót w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara zmniejsza napięcie, przybliżając przerzutkę do ramy.
Zwiększ napięcie linki, obracając regulator baryłkowy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, jeśli łańcuch wolno przesuwa się wyżej. Jeśli pomija bieg, przesuń regulację napięcia w prawo, aby zmniejszyć napięcie.
Kiedy układ napędowy jest prawidłowo ustawiony, można to stwierdzić, słuchając dźwięków, jakie wydaje. Chcesz, aby był tak cichy, jak to tylko możliwe.
Zobacz również: Rozmiary opon rowerowych
4. Przesuń w górę łańcuch
Połóż łańcuch na największą zębatkę. Zlokalizuj śrubę w kształcie litery L (poniżej śruby H). Określa ona, jak blisko koła może znajdować się przerzutka.
Dopchnij korpus przerzutki tak blisko koła, jak tylko będzie to możliwe. Klatka kółka pasowego nie powinna móc się przesunąć dalej niż dokładnie pod największą zębatką.
Przekręć śrubę w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara, aż przerzutka nie będzie mogła się dalej przesuwać. Ma to kluczowe znaczenie dla zapobiegania zaplątaniu się przerzutki w szprychy.
Zobacz też: Jakie mięśnie pracują podczas jazdy na rowerze
5. Wyreguluj śrubkę “B”
Gdy łańcuch znajduje się jeszcze na największej zębatce, należy wyregulować śrubę naprężenia B, która znajduje się na najwyższej części przerzutki, w sąsiedztwie miejsca, w którym mocuje się ją do ramy.
Górne kółko pasowe powinno znajdować się jak najbliżej zębatek, nie dotykając ich.
Kółko pasowe odsuwa się od kasety, obracając śrubę B zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Należy ją wyregulować do momentu uzyskania około 3 mm odstępu.
Zobacz również: Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą
Jak wyregulować przednie przerzutki?
1. Wyreguluj przerzutkę do odpowiedniej wysokości
Przerzutka przednia powinna być wyrównana z pierścieniami łańcucha. Jeśli tak nie jest, poluzuj śrubę mocującą ją do ramy i obróć ją na miejsce.
Po ustawieniu bezpośrednio nad największą tarczą łańcuchową zewnętrzna krawędź przerzutki powinna znajdować się 2-3 mm nad zębami tarczy. Przed ponownym dokręceniem śruby, w razie potrzeby przesuń ją w górę lub w dół.
Zobacz również: Jak zmierzyć ramę roweru
2. Wyreguluj śruby z ogranicznikami
Wrzuć łańcuch na najmniejszą przednią zębatkę i największą na tylną. Dolna granica jest zwykle kontrolowana przez śrubę znajdującą się najbliżej ramy na górze przerzutki. Określa ona, jak blisko przerzutka może przylegać do ramy. Należy upewnić się, że płytka wewnętrzna jest lekko odsunięta od łańcucha.
3. Napnij linkę
Odczep linkę od przerzutki na śrubie kotwiącej. Po maksymalnym naciągnięciu linki palcami należy ponownie dokręcić śrubę mocującą.
Spróbuj przełożyć łańcuch na większą zębatkę. Jeżeli łańcuch nie chce się przesuwać lub wydaje się powolny, należy pokręcić korbą regulatora liniowego dalej w górę linki (w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara), aby poprawić napięcie i spróbować ponownie.
Sprawdź również: Piszczące hamulce w rowerze
4. Wyreguluj śrubę na górze przerzutki
Druga śruba na górze przerzutki określa jak daleko, może się ona przesunąć na zewnątrz. W razie potrzeby należy ją cofnąć, aby łańcuch mógł dotrzeć do dużego pierścienia.
Po założeniu największego pierścienia należy ustawić śrubę tak, aby przerzutka mogła przejść tylko 1 mm za łańcuch. Zapobiega to nadmiernemu przesunięciu łańcucha i jego spadaniu.
Zobacz też: Jak ustawić siodełko w rowerze
5. Użyj regulatora bębna
Aby precyzyjnie wyregulować położenie przerzutki, użyj regulatora bębna. Obracanie go w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara zwiększa naprężenie, ułatwiając przesunięcie na dużą tarczę łańcuchową. Nie zapomnij sprawdzić poszczególnych kombinacji biegów poprzez przełożenie tylnej kasety.
Teraz możesz cieszyć się bezproblemową zmianą biegów do końca życia – lub przynajmniej przez kilka miesięcy, dopóki nie będzie potrzebna ponowna regulacja przerzutek. Jeśli chcesz uzyskać pomoc w jakiejkolwiek innej sprawie, zobacz resztę naszych artykułów!
Zobacz również: Czym smarować łańcuch rowerowy
Jak ustawiać przerzutki w rowerze – FAQ

W przerzutkach mechanicznych linka mocowana jest poprzez śrubę zaciskową. Pociągnięcie za linkę powoduje przesunięcie klatki do wewnątrz. Po zwolnieniu linki sprężyna w przerzutce przesuwa ją w drugą stronę.
Cena regulacji przerzutek różni się w zależności od serwisu. Zazwyczaj cena kształtuje się w okolicach 17 złotych.