Regulacja hamulc贸w w rowerze – jak to zrobi膰?

Istnieje kilka powod贸w, dla kt贸rych regulacja hamulc贸w w rowerze jest wa偶na. Ka偶dy rowerzysta powinien wiedzie膰, jak wygl膮da ustawienie hamulca w rowerze. Cho膰 wszystkie ruchome elementy mog膮 przera偶a膰, nie jest to tak trudne, jak si臋 wydaje. Ten artyku艂 nauczy Ci臋 podstaw konserwacji, ustawiania i regulacji hamulc贸w rowerowych.

Regulacja linki hamulca w rowerze

regulacja hamulc贸w w rowerze

W hamulcach opartych na linkach, takich jak hamulce typu v i mechaniczne hamulce tarczowe, istniej膮 dwa podstawowe obszary regulacji. Jednym z nich jest zacisk, a drugim regulator bary艂kowy.

Zacisk w hamulcach V to mechanizm w kszta艂cie podkowy, kt贸ry znajduje si臋 nad opon膮 i jest po艂膮czony z klockami hamulcowymi. W mechanicznych hamulcach tarczowych zacisk to mechanizm przypominaj膮cy pazur, znajduj膮cy si臋 na tarczy w 艣rodku ko艂a. Regulator bary艂kowy to metalowa manetka na przewodzie hamulcowym w pobli偶u d藕wigni.

Je艣li musisz mocno poci膮gn膮膰 za d藕wigni臋 hamulca, aby zwolni膰, lub je艣li wciska si臋 ona prosto w kierownic臋, twoja linka hamulcowa prawdopodobnie wymaga regulacji.

Regulacja hamulca w rowerze – jak okre艣li膰 potrzeb臋?

Je艣li d藕wignia hamulca jest zbyt ciasna lub zbyt lu藕na, jest to sygna艂, 偶e co艣 jest nie tak z hamulcami. Je艣li d藕wignia styka si臋 z kierownic膮, linka hamulca jest zbyt lu藕na. Linka jest za ciasna, je艣li ledwo mo偶na j膮 艣cisn膮膰. D藕wignia hamulca powinna idealnie 艣ciska膰 3-4 cm, zanim pojawi膮 si臋 trudno艣ci.

W razie potrzeby dokr臋膰 lub poluzuj regulacj臋 b臋benka

Po ustaleniu, czy linka hamulca jest zbyt ciasna, czy zbyt lu藕na, u偶yj regulatora bary艂kowego, aby dokona膰 drobnych zmian. Przekr臋膰 regulator bary艂kowy w prawo lub w lewo, aby go dokr臋ci膰 lub poluzowa膰. W ten spos贸b zmieni si臋 napi臋cie linki.

Je艣li nie jeste艣 pewien jak dokr臋ci膰 lub poluzowa膰 regulator, zobacz ten filmik od 50 sekundy.

Po odpowiednim dokr臋ceniu lub poluzowaniu regulatora bary艂kowego, naci艣nij ponownie d藕wigni臋 hamulca, aby sprawdzi膰, czy problem zosta艂 rozwi膮zany.

Je艣li jeste艣 na przeja偶d偶ce, dokr臋cenie lub poluzowanie regulatora bary艂kowego jest szybkim i 艂atwym sposobem na rozwi膮zanie problem贸w z hamowaniem. Nawet je艣li nie rozwi膮偶e to problemu, mo偶e z艂agodzi膰 stan na tyle d艂ugo, aby艣 m贸g艂 bezpiecznie wr贸ci膰 do domu i odpowiednio go naprawi膰.

Regulacja hamulc贸w w rowerze – poluzowanie 艣ruby

Je艣li po wyregulowaniu regulatora bary艂kowego d藕wignia hamulca jest nadal zbyt ciasna lub lu藕na, linka na zacisku hamulcowym mo偶e by膰 r贸wnie偶 zbyt ciasna lub lu藕na.

U偶ywaj膮c klucza imbusowego, zwolnij przew贸d z zacisku obracaj膮c go w kierunku przeciwnym do ruchu wskaz贸wek zegara, uwa偶aj膮c, aby nie odkr臋ci膰 go ca艂kowicie, bo inaczej b臋dziesz musia艂 odbudowa膰 hamulec. Dla wizualnej ilustracji zobacz za艂膮czony film od 1:25 do 1:33.

Regulacja linki hamulca w rowerze – poci膮ganie i zwalnianie

Gdy 艣ruba zacisku jest wystarczaj膮co poluzowana, powinna odbi膰 si臋 od ko艂a i linki. Aby zacisn膮膰 hamulec, nale偶y wyci膮gn膮膰 link臋 na zewn膮trz; aby j膮 zwolni膰, nale偶y pozwoli膰, aby linka cofn臋艂a si臋 do wewn膮trz.

Podczas u偶ywania hamulc贸w typu v nale偶y pami臋ta膰, 偶e klocki hamulcowe nie powinny dotyka膰 obr臋czy, a raczej znajdowa膰 si臋 kilka centymetr贸w od niej.

Podczas u偶ywania hamulc贸w linka przechodzi przez d藕wigni臋 na zacisku, kt贸ra si臋 porusza. W czasie dokr臋cania linki nale偶y upewni膰 si臋, 偶e d藕wignia ma odpowiedni ruch i nie mo偶e si臋 cofn膮膰 na tyle, by dotkn膮膰 zacisku. Je艣li tak si臋 stanie, hamowanie b臋dzie utrudnione, a klocki nie b臋d膮 w stanie dotrze膰 do wirnika. Przejd藕 do 1:11 w poni偶szym filmie, aby zobaczy膰 przyk艂ad takiej sytuacji.

Dokr臋膰 艣rub臋 zacisku

Kiedy odkryjesz obszar, w kt贸rym klocki hamulcowe spoczywaj膮 wygodnie na obr臋czy, a linka jest wyci膮gni臋ta, dokr臋膰 艣rub臋 zacisku i naci艣nij hamulce. Je艣li nadal nie s膮 ca艂kiem idealne, wr贸膰 do regulatora beczkowego i dokonaj ostatecznych regulacji, aby poluzowa膰 lub dokr臋ci膰 hamulce.

Regulacja hamulc贸w hydraulicznych w rowerze

W przypadku hamulc贸w typu v, regulacja hamulc贸w w rowerze idzie w parze z regulacj膮 linki hamulcowej. W ko艅cu przyjdzie taki moment, 偶e trzeba b臋dzie je wymieni膰. Je艣li czujesz, 偶e Twoje hamulce szarpi膮 si臋 podczas jazdy, wydaj膮 denerwuj膮cy d藕wi臋k, gdy je naciskasz, lub nie s膮 r贸wne po obu stronach, nadszed艂 czas regulacji. Oto co powiniene艣 zrobi膰.

1. Sprawd藕 klocki hamulcowe

regulacja hamulca w rowerze

Poniewa偶 zu偶ycie klock贸w hamulcowych jest jedn膮 z najcz臋stszych przyczyn niewsp贸艂osiowo艣ci i s艂abej przyczepno艣ci hamulc贸w, jest to doskona艂e miejsce do rozpocz臋cia pr贸by ustalenia, co jest nie tak. Je艣li klocki hamulcowe przekroczy艂y lini臋 zu偶ycia lub s膮 nier贸wne, nale偶y je wymieni膰.

Sugerujemy klocki hamulcowe w kolorze czarnym lub naturalnym, poniewa偶 wszelkie sztuczne kolory w mieszance gumowej mog膮 powodowa膰 nieprzyjemny d藕wi臋k tr膮bienia podczas zaci膮gania hamulca.

Zobacz r贸wnie偶: Rodzaje rower贸w

2. Poci膮gnij za d藕wigni臋 hamulca, aby okre艣li膰, gdzie hamulce wymagaj膮 regulacji

Gdy hamulce s膮 prawid艂owo ustawione, po podniesieniu d藕wigni hamulca oba klocki b臋d膮 r贸wnomiernie naciska膰 na obr臋cz ko艂a.

Klocki hamulcowe powinny przylega膰 do 艣rodka felgi, nie stykaj膮c si臋 z opon膮 i nie wybrzuszaj膮c si臋 poza kraw臋d藕 felgi. Chcesz, aby hamulce mia艂y jak najwi臋kszy kontakt z obr臋cz膮 ko艂a. Je艣li jedna strona hamulca 艣ciska si臋 lu藕niej ni偶 druga, je艣li krzy偶uje si臋 z obr臋cz膮 lub je艣li tylko jedna strona 艣ciska si臋 w og贸le, wska偶e to 藕r贸d艂o niewsp贸艂osiowo艣ci.

3. Usu艅 艣ruby, kt贸re trzymaj膮 klocki hamulcowe

regulacja hamulc贸w tarczowych w rowerze

Po odkryciu miejsca problemu u偶yj klucza imbusowego, aby poluzowa膰 艣rub臋 na pierwszym klocku hamulcowym. Je艣li trzeba wyregulowa膰 jeden, mo偶e by膰 konieczne wyregulowanie drugiego.

Kluczowe jest, aby nie dokr臋ci膰 ich zbyt mocno. Je艣li to zrobisz, klocki poluzuj膮 si臋 z uchwytu, a wszystkie nakr臋tki i podk艂adki spadn膮 na ziemi臋. Wystarczy poluzowa膰 艣rub臋 na tyle, aby klocki hamulcowe mog艂y si臋 przesuwa膰 w uchwycie o oko艂o 5 mm do przodu i do ty艂u oraz lekko w g贸r臋 i w d贸艂. To powinno wystarczy膰 do prawid艂owego ustawienia hamulc贸w.

4. Umie艣膰 klocki hamulcowe w odpowiednim miejscu

Mo偶esz teraz przesun膮膰 swoje hamulce na kole. Je艣li wcze艣niej by艂y zbyt lu藕ne, doci艣nij je bli偶ej siebie, aby wype艂ni膰 przestrze艅 mi臋dzy klockami a obr臋cz膮. Je艣li by艂y zbyt blisko obr臋czy, przesu艅 je nieco dalej.

Pami臋taj, aby ustawi膰 klocki zgodnie z 艂ukiem ko艂a, upewniaj膮c si臋, 偶e siedz膮 p艂asko i nie ocieraj膮 si臋 o opon臋 ani nie zachodz膮 na wewn臋trzne rogi felgi. Klocki powinny by膰 umieszczone w odleg艂o艣ci kilku milimetr贸w od obr臋czy. Im bli偶ej obr臋czy znajduj膮 si臋 klocki hamulcowe, tym bardziej wra偶liwe b臋d膮 hamulce po podniesieniu d藕wigni.

Zobacz r贸wnie偶: Jak dobra膰 rower do wzrostu

5. Ponownie dokr臋膰 艣ruby klock贸w hamulcowych

Kiedy b臋dziesz zadowolony z po艂o偶enia klock贸w, dokr臋膰 艣ruby za pomoc膮 klucza imbusowego. Podczas dokr臋cania hamulc贸w uwa偶aj, aby nie wypa艣膰 z osi. Staraj si臋 r贸wnie偶 zr贸wnowa偶y膰 ilo艣膰 dokr臋ce艅 po obu stronach 艣ruby. Dzi臋ki temu ka偶dy klocek hamulcowy b臋dzie tak samo czu艂y jak drugi i oba b臋d膮 dzia艂a艂y r贸wno i jednocze艣nie.

Regulacja hamulc贸w tarczowych w rowerze

regulacja hamulca tarczowego

Hamulce tarczowe, podobnie jak hamulce typu v, maj膮 dwa klocki, kt贸re naciskaj膮 na ruchomy element ko艂a, gdy podnosisz d藕wigni臋 hamulca, aby go spowolni膰. Jest to metalowa tarcza w centrum ko艂a, zwana w przypadku hamulc贸w tarczowych wirnikiem.

Klocki hamulc贸w tarczowych mog膮 si臋 zu偶ywa膰 i 藕le dopasowywa膰 do wirnika. Co gorsza, zu偶yte klocki hamulcowe mog膮 by膰 szkodliwe i nie s膮 tak widoczne jak te w hamulcach v, dlatego nale偶y je regularnie konserwowa膰. O to jak powinna wygl膮da膰 regulacja hamulca tarczowego:

1. Umie艣膰 sw贸j rower na p艂askiej powierzchni do g贸ry nogami

Metoda regulacji wirnika hamulcowego obejmuje obracanie ko艂a. Aby si臋 do tego przygotowa膰, nale偶y odwr贸ci膰 rower do g贸ry nogami i po艂o偶y膰 go na kierownicy i siode艂ku.

Kolega mo偶e po prostu podnie艣膰 rower, gdy przyjdzie czas na kr臋cenie ko艂em, lub mo偶esz zainwestowa膰 w stojak rowerowy. Je艣li chcesz w przysz艂o艣ci samodzielnie przeprowadza膰 konserwacj臋, stojak rowerowy mo偶e by膰 rozs膮dn膮 inwestycj膮.

Zobacz r贸wnie偶: Najdro偶szy rower na 艣wiecie

2. Sprawd藕 ustawienie wirnika

Je艣li sprawdzisz swoje ko艂o, powiniene艣 zauwa偶y膰, 偶e wirnik jest zaklinowany pomi臋dzy dwoma klockami w zacisku hamulcowym. Zacisk musi by膰 wyregulowany, je艣li wirnik jest nieregularnie rozmieszczony po obu stronach.

Z tego punktu widzenia nic nie wydaje si臋 by膰 nieprawid艂owe. Wirniki mog膮 jednak ulec zu偶yciu lub skr臋ceniu i ust臋powa膰 tylko podczas ruchu ko艂a. 

Je艣li wirnik jest skrzywiony, powinien wierci膰 si臋 z boku na bok, gdy ko艂o si臋 obraca. W wi臋kszo艣ci przypadk贸w oznacza to konieczno艣膰 wymiany wirnika, cho膰 mo偶liwe jest skorygowanie wirnika za pomoc膮 specjalnego narz臋dzia, kt贸re pozwala na wygi臋cie go z powrotem do formy.

Kiedy kr臋cisz ko艂em, b臋dziesz wiedzia艂, 偶e pomy艣lnie skorygowa艂e艣 wirnik, je艣li nie ma 偶adnego ruchu bocznego.

Zobacz r贸wnie偶: Co daje jazda na rowerze

3. 艢ruby hamulca tarczowego powinny by膰 poluzowane

jak wyregulowa膰 hamulce w rowerze

Je艣li tw贸j wirnik wygl膮da na bli偶szy jednemu klockowi hamulcowemu ni偶 drugiemu, b臋dziesz musia艂 ponownie ustawi膰 zacisk. Aby to naprawi膰, najpierw poluzuj nakr臋tki na g贸rze i na dole zacisku.

Nale偶y uwa偶a膰, aby nie poluzowa膰 ich ca艂kowicie. Chcesz tylko tyle luzu w ich dopasowaniu, aby mog艂y si臋 porusza膰 bez roz艂膮czania.

4. Dokr臋膰 nakr臋tki i 艣ci艣nij hamulec

Gdy tw贸j zacisk hamulcowy jest lu藕ny, obr贸膰 ko艂o, a nast臋pnie poci膮gnij z si艂膮 d藕wigni臋 hamulca. Zacisk hamulca przytrzyma wirnik, doprowadzaj膮c oba klocki do jednej linii. Dokr臋膰 nakr臋tki, ponownie trzymaj膮c hamulec.

Zobacz r贸wnie偶: Spalanie kalorii na rowerze

5. Zwolnij d藕wigni臋 hamulca i wykonaj test

Kiedy pu艣cisz d藕wigni臋 hamulca, powinien on by膰 wy艣rodkowany pomi臋dzy dwoma klockami hamulcowymi wewn膮trz zacisku. Powinno by膰 to widoczne, ale zweryfikuj to obracaj膮c ko艂em, aby upewni膰 si臋, 偶e nie ma 偶adnych ruch贸w bocznych i zacisk pozostaje na swoim miejscu.

Regulacja hamulc贸w w rowerze – podsumowanie

Wiedza o tym, jak wyregulowa膰 hamulce roweru, pomo偶e Ci go chroni膰 w d艂u偶szej perspektywie. Mo偶esz go r贸wnie偶 zabezpieczy膰, wykupuj膮c ubezpieczenie rowerowe. Mamy nadzieje, 偶e s艂aby hamulec tarczowy w rowerze nie b臋dzie ju偶 twoim problemem!