Prawidłowa pozycja na rowerze – jak ją osiągnąć?

Prawidłowa pozycja na rowerze nie jest uniwersalna. Wszyscy jesteśmy inaczej zbudowani, więc to, co sprawdza się u jednych, może nie działać u drugich. Niemniej jednak istnieją podstawowe wytyczne, których należy przestrzegać. Po sprawdzeniu, czy rower jest prawidłowo dopasowany do Ciebie i Twojego stylu jazdy, należy zastanowić się, jak wygląda właściwa postawa podczas jazdy na rowerze.

Dlaczego prawidłowa pozycja na rowerze jest tak istotna?

prawidłowa postawa na rowerze

Najlepszą metodą, by jechać szybciej i jednocześnie zużywać mniej energii jest bycie jak najbardziej wydajnym. Najważniejszym celem jest bycie tak spokojnym i wolnym od stresu jak to tylko możliwe. Wielu rowerzystów stopniowo napina się podczas jazdy, co nie tylko zmniejsza ich efektywność, ale także niepotrzebnie obciąża ich ciało. Zrelaksowanie się do naturalnej postawy i uwolnienie napięcia pomoże:

  • Zwiększyć efektywność
  • Utrzymać komfort jazdy
  • Poprawić prowadzenie roweru
  • Ułatwić oddychanie
  • Zapobiec kontuzjom

Zobacz również: jak napompować rower na stacji

Na czym polega prawidłowa postawa podczas jazdy na rowerze?

Jak już wcześniej wspomniano, dla każdego będzie to wyglądało inaczej, ale oto kilka wskazówek:

1. Rozluźnij mięśnie ramion

Wielu rowerzystów zauważa, że podczas jazdy ich ramiona stopniowo unoszą się nad uszy, co niepotrzebnie obciąża barki, szyję i plecy. Może to również zakłócać zdolność do przesunięcia ramienia lub głowy. Będziesz bardziej świadomy, jeśli utrzymasz swoje ramiona rozluźnione i zrelaksowane.

2. Zegnij łokcie

Niewielkie zgięcie w łokciach będzie działać jak zawieszenie i zapobiegnie turbulencjom. Trzymaj łokcie schowane w bokach, a nie wyciągnięte jak skrzydła. Zmniejszy to obciążenie ramion i odciąży ręce i nadgarstki.

3. Zachowaj neutralny kręgosłup

Plecy powinny być ogólnie proste, ale nie sztywne. Najczęstszym błędem jest dopuszczanie do wygięcia pleców, co z czasem może powodować różne problemy. Najlepszym podejściem do utrzymania wystarczająco prostych pleców jest utrzymanie zaangażowania rdzenia. Jeśli twój brzuch jest napięty, plecy zaokrąglają się, wywierając nacisk na ręce, ramiona i pachwiny, co może być bardzo bolesne.

4. Utrzymuj kolana równolegle do stóp

Nigdy nie powinieneś pozwolić, by kolana zginały się na zewnątrz podczas pedałowania. Jest to nie tylko bardzo nieefektywne, ale również powoduje problemy z kolanami. Skoncentruj się na utrzymaniu kolana w linii pedała podczas jazdy.

Zobacz również: Czym smarować rower

Prawidłowa postawa na rowerze – jak zoptymalizować?

prawidłowa postawa na rowerze

Jeśli uważasz, że masz problemy z którąś z powyższych cech, warto poświęcić czas na wprowadzenie niezbędnych zmian, które zapewnią Ci komfort i wydajność na rowerze.

Właściwe dopasowanie roweru

Aby móc zachować idealną postawę podczas jazdy, wszystko musi znajdować się we właściwej pozycji. Rozważ możliwość profesjonalnego dopasowania roweru, jeżeli nie jesteś pewny jego dopasowania lub jeżeli nie został on dostosowany do Waszych potrzeb.

Zobacz również: z czego składa się rower

Weź pod uwagę odczucia

Zwróć uwagę na swoje ciało podczas jazdy na rowerze. Gdzie odczuwasz napięcie? W jaki sposób Twoje ciało odbiega od normalnego ułożenia i zakresu ruchu? Skoncentruj się na rozluźnieniu mięśni i oddychaniu, a także rozważ każdy aspekt swojej postawy z osobna.

Bądź rozluźniony

Elastyczność lub jej brak może prowadzić do braku równowagi, a nawet spowodować przesunięcie struktury ciała. Jeśli nie jesteś wystarczająco rozluźniony, aby utrzymać odpowiednią postawę podczas jazdy, to musisz zwiększyć swoją elastyczność poprzez rozciąganie i trening siłowy.

Rozciąganie

Aby poruszać się swobodnie i efektywnie, niezbędny jest zdrowy zakres ruchu i elastyczność. Rozciąganie może pomóc w ponownym wyrównaniu grubych i cienkich mięśni po ćwiczeniach, a także w usunięciu nagromadzenia kwasu mlekowego, który powoduje dyskomfort. Regularne rozciąganie zwiększa również elastyczność, ułatwiając osiągnięcie aerodynamicznej postawy.

Zobacz również: jak zapinać rower

Trening oporowy

Mięśnie takie jak czworogłowe i dolna część pleców nie wymagają wzmacniania, a raczej rozciągania. Z kolei mięśnie brzucha i pośladków zyskują najwięcej na treningu siłowym, ponieważ są najbardziej ograniczone. Ponieważ rdzeń musi być zaangażowany do podtrzymywania kręgosłupa i pracy nóg, konieczne jest jego wzmocnienie poza rowerem.

Poprawna pozycja na rowerze szosowym

pozycja na rowerze szosowym

Solidna naturalna postawa podczas jazdy rowerem szosowym rozciąga się od głowy aż do stóp. Podczas dłuższych przejażdżek, okresowo sprawdzaj swoją postawę ciała, aby upewnić się, że nie powróciłeś do niepożądanych nawyków.

  1. Rozluźnij się i opuść ramiona z dala od uszu. Jeśli podczas przejażdżki wkładałeś duży wysiłek, możesz poczuć, jak Twoje ramiona sztywnieją i ponownie się podnoszą.
  2. Opuszczając ramiona z dala od uszu, rozluźnisz szyję, co ułatwi Ci obracanie się i wypatrywanie nadjeżdżających pojazdów. Będziesz też bardziej czujny!
  3. Podnieś łokcie. Podobnie jak w rowerze górskim, jazda z rozluźnionymi, zgiętymi łokciami pozwala ramionom działać jak zawieszenie. Ramiona mogą pomóc Ci zamortyzować uderzenie, jeśli uderzysz w dziurę lub nierówność na drodze.
  4. Nie zginaj nadgarstków. Utrzymuj prostą linię pomiędzy łokciem a hamulcem. Jeżeli jest to trudne, może to oznaczać problem z ustawieniem roweru. Należy skonsultować się z profesjonalnym monterem w sprawie położenia dźwigni hamulca i osłony.
  5. Zachowaj neutralną pozycję kręgosłupa. Twoje plecy powinny być rozluźnione, a biodra i ramiona w nieco prostej linii.
  6. Upewnij się, że kolano jest ustawione w jednej linii z pedałem.

Zobacz również: amortyzator rowerowy budowa

Prawidłowa pozycja na rowerze MTB

prawidłowa pozycja na rowerze mtb

Optymalna postawa ciała w kolarstwie górskim może się znacznie różnić w zależności od dyscypliny, stylu jazdy i cech fizycznych kolarza. Łatwym sposobem na określenie swojej pozycji na rowerze jest utrzymanie niewielkiego zgięcia ramion podczas jazdy do przodu z podniesionym podbródkiem. 

W podstawowej pozycji siedzącej kierownica powinna zasłaniać widok na przednią piastę. Pozycję tę można zmienić poprzez dobór wspornika kierownicy o odpowiedniej długości do stylu jazdy. Kolarze przełajowi zazwyczaj preferują bardziej wyciągniętą pozycję, więc używają dłuższych wsporników, natomiast kolarze enduro wybierają krótsze wsporniki, aby zmniejszyć ryzyko „przechodzenia przez kierownicę” i znaleźć optymalną pozycję do zjazdów.

Prawidłowa pozycja – rower trekkingowy

Pochyl górną część ciała do przodu z kątem pleców pomiędzy 30 a 60 stopni. Powinna być większa separacja między kierownicą a siedzeniem.

Jak prawidłowo siedzieć na siodełku?

Należy zerknąć w dół, siedząc pewnie na siodełku z rękami na hamulcach. Przednia piasta roweru powinna być schowana przez kierownicę. Taka postawa jest odpowiednia dla większości kolarzy. Zobacz również jak dobrać siodełko rowerowe.

Dlaczego ręce drętwieją podczas jazdy?

prawidłowa postawa na rowerze

Twoje palce i dłonie drętwieją, ponieważ nie otrzymują wystarczającego przepływu krwi. Sprawdź, czy podczas jazdy Twoje łokcie są rozluźnione i lekko zgięte. Jazda z wyciągniętymi ramionami powoduje duży nacisk na dłonie i kierownicę. 

Sprawdź pozycję swojego nadgarstka. Jeśli nadgarstek jest zgięty, przepływ krwi do ręki może być utrudniony. Wykorzystaj również swój rdzeń. Przypominanie sobie, że Twój brzuch musi wykonać niewielki wysiłek, może bez wątpienia odciążyć Twoje ręce.

Prawidłowa pozycja na rowerze – podsumowanie

W tym artykule odkryliśmy, czym jest prawidłowa pozycja na rowerze. Czym jest, jak możemy ją uzyskać, jak możemy ją wzmocnić i jakie daje korzyści.

Zdrowa postawa rowerowa pozwala nam czuć się swobodnie podczas jazdy, osiągać nasze cele z łatwością i robić więcej w krótszym czasie. Jazda na rowerze to fantastyczna aktywność, a dla niektórych źródło ogromnego relaksu i przyjemności. Chociaż nie ma to większego znaczenia, jeśli kolarz czuje się niewygodnie podczas jazdy, eliminuje to wszelką przyjemność.

Ten artykuł przedstawia różne perspektywy i rozwiązania; niemniej jednak nie będą one działać dla wszystkich.