Nordic walking zalety – co daje chodzenie z kijkami?

Co daje nordic walking? To 艣wietna aktywno艣膰, w kt贸rej warto uczestniczy膰, je艣li masz kt贸ry艣 z nast臋puj膮cych cel贸w: utrata wagi, poprawa kondycji, ochrona staw贸w lub po prostu przyjemny i towarzyski spacer. Mo偶liwe, 偶e nie jest to tak modne, jak bieganie lub jazda na rowerze, ale zapewnia trening, kt贸ry jest o wiele bardziej korzystny dla ca艂ego cia艂a i jest faktycznie czym艣, co pomo偶e ci by膰 zdrowym i aktywnym do ko艅ca 偶ycia.

Je艣li jeste艣 nowy w tym niesamowitym sporcie zdrowotnym lub po prostu jeste艣 ciekawy, oto kr贸tka lista niekt贸rych korzy艣ci, kt贸re zyskasz, gdy zaczniesz nordic walking. Jednak ta lista nie jest w 偶adnym wypadku kompletna i jest jeszcze wiele innych korzy艣ci z podj臋cia tej aktywno艣ci.

Zalety nordic walking – 膰wiczenia dla ka偶dego

co daje nordic walking

W 偶yciu jest wiele rzeczy, kt贸re musimy robi膰, bo inni nam ka偶膮 lub dlatego, 偶e powinni艣my. Jedn膮 z nich nie powinna by膰 aktywno艣膰 fizyczna. Nordic walking to wspania艂y spacer, kt贸ry dzi臋ki dodaniu kijk贸w i doskona艂ej technice staje si臋 dwa razy bardziej efektywny. Podstawow膮 zalet膮, jak膮 do艣wiadczaj膮 nordic walking鈥檕wcy, jest wi臋ksza przyjemno艣膰 z odbywania spacer贸w.

Nordic walking wyr贸偶nia:

  • Brak rywalizacji, 
  • mo偶liwo艣膰 bycia dobrym w tej dziedzinie, nawet je艣li nie jest si臋 typem sportowca,
  • 膰wiczenia na 艣wie偶ym powietrzu, 
  • poczucie sprawno艣ci i dobrego samopoczucia.

Co daje nordic walking – utrata wagi

Nordic walking wymaga du偶o energii. Zgodnie z wynikami badania, kt贸re przeprowadzono w ci膮gu poprzedniego roku, uczestnicy spalili do 45% wi臋cej kalorii, gdy zaanga偶owali si臋 w nordic walking w przeciwie艅stwie do zwyk艂ego spaceru. Dodatkowe badania wykaza艂y ten sam rodzaj korzy艣ci. Wynika to z faktu, 偶e nordic walking anga偶uje znacznie wi臋ksz膮 liczb臋 mi臋艣ni ni偶 zwyk艂e chodzenie.聽

Opr贸cz n贸g, podczas nordic walking pracuj膮 r贸wnie偶:

  • Klatka piersiowa,
  • ramiona,聽
  • barki,聽
  • mi臋艣nie brzucha,
  • inne mi臋艣nie rdzenia.聽

Ponadto kijki pomagaj膮 w prowadzeniu Ci臋 do przodu, co pozwala Ci i艣膰 w szybszym tempie, co z kolei podnosi t臋tno i powoduje, 偶e zu偶ywasz wi臋cej energii.

Wzmocnienie mi臋艣ni

co daje chodzenie z kijkami

Aby zachowa膰 zdrowe cia艂o, mi臋艣nie musz膮 by膰 regularnie 膰wiczone, a nordic walking dzia艂a na ponad 90% z nich. Nordic walking jest bardzo polecany jako 膰wiczenie, kt贸re mo偶e wzmocni膰 ko艣ci i mi臋艣nie, a jednocze艣nie poprawi膰 r贸wnowag臋. Sprawia, 偶e nogi wydaj膮 si臋 stonowane, ramiona wyrze藕bione, talia mniejsza, a rdze艅 mocniejszy. Zar贸wno aspekt przenoszenia ci臋偶aru aktywno艣ci, jak i dodatkowy op贸r oferowany przez kijki przyczyniaj膮 si臋 do poprawy zdrowia i wytrzyma艂o艣ci ko艣ci.

Zobacz r贸wnie偶: Nordic walking 鈥 jak cz臋sto chodzi膰 i jak si臋 przygotowa膰

Nordic walking korzy艣ci – ochrona staw贸w

Spacerowicze, kt贸rzy skar偶膮 si臋 na bol膮ce biodra lub kolana, cz臋sto komentuj膮, jak korzystny jest nordic walking dla zmniejszenia obci膮偶enia ich dolnej cz臋艣ci cia艂a. Jest to poparte badaniami. 

W jednym z bada艅, w kt贸rym por贸wnano efekty nordic walking z regularnym chodzeniem po r贸wnym terenie, naukowcy stwierdzili, 偶e nordic walking spowodowa艂 zmniejszenie si艂 艣cinaj膮cych i 艣ciskaj膮cych wywieranych na stawy biodrowe i kolanowe. Przy czym si艂a 艣cinaj膮ca wywierana na kolano zmniejszy艂a si臋 o zdumiewaj膮ce 28%.聽

Korzy艣ci odnios艂y nie tylko biodra i kolana, ale r贸wnie偶 kr臋gos艂up l臋d藕wiowy i kostki. Nie powinno by膰 zaskoczeniem, 偶e poprawa postawy poprzez nordic walking i usuni臋cie cz臋艣ci nacisku z dolnej cz臋艣ci cia艂a poprzez u偶ycie kijk贸w zapewnia znaczne korzy艣ci zdrowotne dla staw贸w.

Nordic walking zalety – lepsza kondycja serca i p艂uc

co daje nordic walking

Twoje t臋tno wzro艣nie, gdy b臋dziesz uprawia膰 nordic walking. W znacznie wi臋kszym stopniu ni偶 podczas normalnego chodzenia. Zgodnie z wynikami badania, chodzenie po r贸wnym terenie mo偶e spowodowa膰 wzrost t臋tna nawet o 33 uderzenia na minut臋. Poniewa偶 chodzisz szybciej i obci膮偶asz wi臋cej mi臋艣ni, powoduje to, 偶e masz napompowany wygl膮d.

Istnieje wiele dowod贸w wskazuj膮cych na pozytywny wp艂yw 膰wicze艅 na serce i p艂uca. Ponadto pomagaj膮 one obni偶y膰 ci艣nienie krwi, zmniejszaj膮 szans臋 na rozw贸j chor贸b serca i cukrzycy typu 2 oraz utrzymuj膮 czysto艣膰 t臋tnic. Osoby, kt贸re cierpi膮 na astm臋 i rozpocz臋艂y nordic walking, zg艂asza艂y r贸wnie偶 znaczn膮 popraw臋 swojego stanu.

Nordic walking zalety – poprawa kr膮偶enia

Ze wzgl臋du na zwi臋kszone tempo, w jakim krew jest pompowana w ca艂ym organizmie, ka偶dy rodzaj 膰wicze艅, o ile jest wykonywany na wystarczaj膮co intensywnym poziomie, mo偶e poprawi膰 kr膮偶enie. 

Nordic walking ma jednak dodatkowe zalety. Metoda ta zaleca utrzymywanie st贸p w ruchu, pe艂ne wymachy ramion oraz naprzemienne zamykanie i otwieranie d艂oni wok贸艂 kijka. Wszystko to przyczynia si臋 do poprawy kr膮偶enia, przede wszystkim do terminowego dostarczania krwi do serca.

Lepszy drena偶 limfatyczny w organizmie

nordic walking korzy艣ci

Uk艂ad limfatyczny odgrywa istotn膮 rol臋 w organizmie. Jest istotnym elementem naszego systemu odporno艣ciowego i s艂u偶y do utrzymania nas od choroby poprzez odp臋dzanie infekcji i chor贸b. Poniewa偶 nordic walking k艂adzie nacisk na utrzymanie dobrej postawy, prawid艂owe oddychanie i pe艂ne wymachy ramion, jest korzystny dla skupisk w臋z艂贸w ch艂onnych, kt贸re znajduj膮 si臋 w ca艂ym ciele, w tym pod pachami. W szczeg贸lno艣ci nordic walking wspomaga prawid艂owe funkcjonowanie tych w臋z艂贸w ch艂onnych.

Zalety nordic walking – lepsze samopoczucie

膯wiczenia pomagaj膮 roz艂adowa膰 napi臋cie i niepok贸j, a wykonywanie ich w naturalnym otoczeniu sprawia, 偶e efekty odstresowuj膮ce 膰wicze艅 s膮 jeszcze silniejsze. Nie powinno by膰 zaskoczeniem, 偶e sp臋dzanie czasu na 艂onie natury jest z natury korzystne dla zdrowia psychicznego. 

Nordic walking nie tylko odbywa si臋 na 艣wie偶ym powietrzu, ale jest tak偶e aktywno艣ci膮 spo艂eczn膮, co sprawia, 偶e jest to kolejny spos贸b na roz艂adowanie stresu, popraw臋 nastroju i nawi膮zanie nowych znajomo艣ci. Robisz post臋py zar贸wno praktycznie, jak i w przeno艣ni w swojej podr贸偶y.

Co daje nordic walking – poznanie nowych miejsc

co daje chodzenie z kijkami

Odkrywanie nowych miejsc, czy to w pobli偶u jak nowe parki i wycieczki, czy dalej jak nowe kraje, mo偶e by膰 u艂atwione przez nordic walking. B臋dziesz mie膰 pewno艣膰 siebie i wytrzyma艂o艣膰, aby podj膮膰 trudno艣ci, kt贸rych nigdy nie wyobra偶a艂e艣 sobie jako mo偶liwe, dzi臋ki wsparciu, jakie daj膮 kijki i technice, kt贸ra zach臋ca do prawid艂owej postawy. 

Nie ka偶dy nadaje si臋 do ka偶dej aktywno艣ci, ale chodzenie jest z natury dostosowane do naszych cia艂, a nordic walking daje mu pot臋偶nego kopa. Czego tu nie lubi膰?

FAQ

Po jakim czasie wida膰 efekty nordic walking?

Wed艂ug bada艅 wystarczy oko艂o czterech tygodni uprawiania nordic walking, aby zauwa偶y膰 popraw臋 sprawno艣ci sercowo-naczyniowej.

W czym pomaga nordic walking?

Nordic walking wi膮偶e si臋 ze spadkiem masy t艂uszczowej, „z艂ego” cholesterolu LDL, depresji, l臋ku, przewlek艂ego b贸lu i obwodu talii, a tak偶e ze wzrostem „dobrego” cholesterolu HDL, wytrzyma艂o艣ci, si艂y i elastyczno艣ci mi臋艣ni, dystansu marszu, sprawno艣ci sercowo-naczyniowej i jako艣ci 偶ycia.

Jakie s膮 efekty chodzenia z kijkami?

Zwi臋ksza to si艂臋 i wytrzyma艂o艣膰 podczas chodzenia pod g贸r臋. Poprawia stabilno艣膰 na nier贸wnym terenie. Poprawia postaw臋, powoduj膮c, 偶e chodz膮cy s膮 bardziej wyprostowani, a to z kolei mo偶e poprawi膰 oddychanie. Zwi臋kszaj膮 pr臋dko艣膰, szczeg贸lnie podczas poruszania si臋 w d贸艂.