Jaki rower elektryczny kupić? Przede wszystkim ten dopasowany do ciebie. Pierwsza jazda na rowerze elektrycznym może przypominać zdobycie super mocy. Dzieje się tak dlatego, że rowery elektryczne ze wspomaganiem pedałowania rozszerzają możliwości jazdy na dwóch kółkach.
Możesz nadążyć za ruchem ulicznym, łatwiej przewieźć dzieci lub ładunek i dotrzeć do celu mniej spoconym. Możesz również cieszyć się dodatkową mocą podczas przejażdżek, które w przeciwnym razie wydawałyby się zbyt dalekie lub zbyt pagórkowate. Rowery elektryczne są klasyfikowane w tych samych kategoriach, co rowery tradycyjne: górskie, szosowe, miejskie, hybrydowe i składane. Czytaj dalej, aby wybrać dobry rower elektryczny.
Jaki rower elektryczny kupić – poznaj klasy

Rowery elektryczne są podzielone na typy w zależności od poziomu wspomagania silnika, głównie ze względów regulacyjnych.
- Klasa 1 – Silnik włącza się tylko podczas pedałowania i przestaje wspomagać przy prędkości 25 km/h.
- Klasa 2 – posiada tryb wspomagania pedałowania z maksymalną prędkością 25 km/h, a także tryb zasilania wyłącznie za pomocą przepustnicy.
- Klasa 3 – tylko wspomaganie pedałowania (jak klasa 1), ale wspomaganie trwa do osiągnięcia prędkości 45 km/h.
Większość nowych użytkowników zaczyna od roweru elektrycznego klasy 1. Są one najtańsze i z punktu widzenia przepisów, najbardziej akceptowane. Można nimi jeździć po ulicach miast, a także po wielu ścieżkach rowerowych. Ten typ e-bike’a zaczyna być dozwolony na tradycyjnych szlakach dla rowerów górskich.
Rowery elektryczne klasy 2 są zazwyczaj dozwolone w tych samych miejscach, co e-rowery klasy 1. Ponieważ obie klasy mają maksymalną prędkość 25 km/h dla wspomagania silnika.
Osoby dojeżdżające do pracy preferują rowery klasy 3. Są one szybsze i mocniejsze niż rowery klasy 1 (i kosztują więcej). Korzyścią z lepszych osiągów jest to, że można skuteczniej nadążać za ruchem ulicznym. Mogą też przewozić cięższe ładunki.
Zobacz również: Najdroższy rower na świecie
Jaki rower elektryczny – zasięg i silnik
Producenci przykładają dużą wagę do układu napędowego każdego roweru. Konstrukcja zapewnia kompromis pomiędzy wydajnością a zasięgiem jazdy. Mocniejszy silnik zapewnia większą prędkość, aby nadążyć za ruchem ulicznym oraz większy moment obrotowy, aby pokonywać wzniesienia i przewozić ładunek. Mocniejszy silnik szybciej zużywa baterię, zmniejszając zasięg jazdy.
Porównując potencjalne rowery elektryczne, można zauważyć szerokie specyfikacje dotyczące zasięgu jazdy, takie jak 20-100 km wspomaganych pedałowaniem. Wynika to z faktu, że na zasięg jazdy wpływa tak wiele czynników.
Oczywiście, posiadanie dużej baterii pomaga: Watogodziny (Wh) to liczba godzin, w których bateria może utrzymać 1 wat mocy przed zużyciem. W rezultacie moc silnika jest również ważna: 500-watowy silnik w połączeniu z baterią 500 Wh zużywa więcej energii niż 250-watowy silnik w połączeniu z baterią 500 Wh.
Zobacz również: Regulacja hamulców w rowerze
Czas ładowania akumulatora
Dobry rower elektryczny powinien długo wytrzymać. Większość baterii potrzebuje od trzech do pięciu godzin na pełne naładowanie, przy czym baterie o większej pojemności zajmują więcej czasu. Jeśli zamierzasz dojeżdżać do pracy rowerem elektrycznym, możesz zakupić dodatkowe ładowarki. Dostępne są również szybsze ładowarki.
Pojemność baterii

Na to, jaki rower elektryczny wybrać, duży wpływ ma bateria. Niektóre e-rowery pozwalają rowerzystom korzystać z dwóch baterii jednocześnie. Może to wydłużyć jazdę, a jeśli jedna bateria padnie, masz zapasową. Możesz też kupić dodatkową baterię, by mieć pod ręką w pełni naładowaną, lub wymienić starą, gdy ulegnie zużyciu.
Konfiguracja montażu baterii
Zintegrowane baterie w ramie zwalniają miejsce na bidon lub małą torbę rowerową. Z kolei baterie zewnętrzne są prostsze w ładowaniu i wymianie.
Jaki rower elektryczny – umiejscowienie silnika
We wsporniku dolnym znajdują się silniki ze średnim napędem (miejsce, w którym ramiona korby mocowane są do ramy roweru). Silniki w piaście są umieszczone w piaście tylnego koła (niektóre są na przednim kole).
Zobacz również: Co daje jazda na rowerze
Silniki Mid-drive
Z różnych powodów wiele silników wykorzystuje tę konfigurację. Wspomaganie pedałowania reaguje w sposób naturalny, a wyśrodkowanie i obniżenie masy silnika pomaga utrzymać równowagę i stabilność jazdy.
Silniki z napędem piastowym

Silniki z napędem na tylną piastę kierują siłę pedałowania bezpośrednio do tylnego koła, dając uczucie bycia popychanym. Należy zauważyć, że zmiana prześwitu w kole z napędem w piaście może być trudniejsza niż zmiana prześwitu w rowerze ze standardowym napędem.
Silniki z przednią piastą zachowują się podobnie do samochodów z napędem na przednie koło. Pozwalają one również na użycie standardowego układu napędowego z tyłu roweru.
Zobacz również: Rodzaje rowerów
Moment obrotowy silnika roweru elektrycznego
Moment obrotowy jest parametrem, na który należy zwrócić uwagę, jeśli zamierzasz jeździć pod górę i w dół lub przewozić ciężkie ładunki. Podany maksymalny moment obrotowy dla roweru elektrycznego może wynosić od 40 N m do 80 N m, mierzony w niutonometrach. Jednak wraz ze zmianą ustawień wspomagania pedałowania, rzeczywisty moment obrotowy podczas jazdy będzie się zmieniał.
Zobacz również: Spalanie kalorii na rowerze
Inne kluczowe cechy i komponenty roweru elektronicznego
Twój rower elektryczny to oczywiście coś więcej niż tylko silnik i bateria. Oto więcej szczegółów, które należy rozważyć przy porównywaniu rowerów elektrycznych:
Aktywacja wspomagania pedałowania i wyczucie pedałów

Im bardziej wydajny rower, tym płynniejsze i bardziej czułe będzie jego wspomaganie pedałowania. Warto przetestować kilka rowerów, aby znaleźć taki, który będzie reagował na prędkość i intensywność, które są dla Ciebie najlepsze.
Poziomy wspomagania pedałowania
Dobry rower elektryczny oferuje 3 lub 4 poziomy wspomagania, co pozwala na zachowanie energii baterii lub uzyskanie większej prędkości i momentu obrotowego.
Zintegrowane akcesoria
Wiele rowerów elektrycznych jest obecnie wyposażonych w szereg zintegrowanych akcesoriów:
- Oświetlenie – Powszechnie spotykane w rowerach miejskich i dojazdowych, jest to przydatna funkcja bezpieczeństwa. Systemy są różne, a rowery z wyższej półki mają mocniejsze oświetlenie.
- Bagażniki – Te solidne bagażniki, które są powszechnie spotykane w e-bike’ach cargo, mogą utrzymać duże obciążenia. Rowery elektryczne mogą być również wyposażone w różne oddzielnie kupowane bagażniki, ale należy sprawdzić, czy bagażnik będzie pasował do danego modelu roweru.
- Wyświetlacze LCD montowane na kierownicy – Ponieważ w rowerze elektrycznym dużo się dzieje, warto mieć komputer rowerowy montowany na kierownicy, który umożliwia monitorowanie stanu baterii, trybu wspomagania pedałowania, przejechanych kilometrów, prędkości i innych parametrów.
- Integracja ze smartfonem – Wysokiej klasy elektronika e-bike’a może bezprzewodowo łączyć się ze smartfonami. GPS, zapisy serwisowe i dodatkowe funkcje ekranowe mogą być dostępne jako aplikacje.
- Wbudowane zabezpieczenia – Niektóre rowery są wyposażone w blokady tylnego koła przymocowane do ramy, podczas gdy inne mają blokady na baterii, które można dopasować za pomocą klucza do zamka rowerowego wyprodukowanego przez markę partnerską (kupowanego oddzielnie).
- Jakość komponentów – Różne poziomy cenowe rowerów elektrycznych reprezentują podobnie zróżnicowaną jakość komponentów. Mniej kosztowne rowery elektryczne będą prawdopodobnie pozbawione zaawansowanych funkcji, takich jak integracja ze smartfonem, a także komponentów o wysokiej wartości. Hamulce, opony, przerzutki i układy napędowe z wyższej półki będą trwalsze i bardziej responsywne, podobnie jak w zwykłym rowerze.
- Ramy – Większość ram rowerów elektrycznych jest aluminiowa, ale coraz częściej dostępna jest pełna gama opcji ram (od włókna węglowego po stal). Największy wpływ na całkowitą masę ma materiał i konstrukcja ramy, a także rozmiar silnika i baterii. Rowery elektryczne, które są zazwyczaj cięższe od zwykłych rowerów, pokonują ospałość dzięki wspomaganiu silnikiem. Jednak lżejszy rower jest bardziej zwrotny. Jeśli więc decydujesz się na wybór pomiędzy dwoma porównywalnymi rowerami, lżejszy model prawie na pewno zapewni bardziej płynną jazdę.
Zobacz również: Najdroższy rower na świecie
Jaki rower elektryczny – wybierz swój jedyny

Kolejnym truizmem, który dotyczy zarówno rowerów tradycyjnych, jak i elektrycznych jest to, że najlepszy rower dla Ciebie to taki, który naprawdę do Ciebie pasuje. Zanim wyruszysz na przejażdżkę rowerem elektrycznym, upewnij się, że jest on stworzony dla Ciebie – lub przynajmniej, że można go zmodyfikować, aby pasował do Ciebie za pomocą kilku sprytnych wymian części.
Najważniejszym aspektem dobrego dopasowania jest wiedza o tym, jaki rozmiar ramy roweru potrzebujesz w zależności od Twojego wzrostu. Oprócz rozmiaru ramy, geometria roweru elektrycznego określa, w jaki sposób ma on pasować do konkretnych wymiarów ciała.
Sklep rowerowy to najlepsze miejsce do dopasowania roweru, tak aby kolana, ramiona, plecy, stopy i dłonie były odpowiednio ustawione do wymaganej pozycji jazdy. Możesz również udać się do specjalisty w celu szczegółowego dopasowania roweru. Pomoże Ci to uniknąć przewlekłych urazów i osiągnąć najlepsze wyniki.
Poświęć trochę czasu, aby przetestować, jaki rower elektryczny chcesz. Klienci mogą to zrobić w większości sklepów. Testowanie więcej niż jednego roweru pomoże Ci lepiej wyczuć swoje opcje i określić, który styl jest dla Ciebie najlepszy.
FAQ
Zdecydowanie warto. Ze względu na sposób, w jaki zostały zaprojektowane, są bezpieczniejsze od zwykłych rowerów. Wykorzystują rzędowy silnik elektryczny zasilany z akumulatora, który zastępuje tradycyjne pedałowanie, dzięki czemu są bardzo bezpieczne podczas jazdy po drogach i ostatecznie dają większą kontrolę.