Jaki rower elektryczny kupi膰? Przede wszystkim ten dopasowany do ciebie. Pierwsza jazda na rowerze elektrycznym mo偶e przypomina膰 zdobycie super mocy. Dzieje si臋 tak dlatego, 偶e rowery elektryczne ze wspomaganiem peda艂owania rozszerzaj膮 mo偶liwo艣ci jazdy na dw贸ch k贸艂kach.
Mo偶esz nad膮偶y膰 za ruchem ulicznym, 艂atwiej przewie藕膰 dzieci lub 艂adunek i dotrze膰 do celu mniej spoconym. Mo偶esz r贸wnie偶 cieszy膰 si臋 dodatkow膮 moc膮 podczas przeja偶d偶ek, kt贸re w przeciwnym razie wydawa艂yby si臋 zbyt dalekie lub zbyt pag贸rkowate. Rowery elektryczne s膮 klasyfikowane w tych samych kategoriach, co rowery tradycyjne: g贸rskie, szosowe, miejskie, hybrydowe i sk艂adane. Czytaj dalej, aby wybra膰 dobry rower elektryczny.
Jaki rower elektryczny kupi膰 – poznaj klasy

Rowery elektryczne s膮 podzielone na typy w zale偶no艣ci od poziomu wspomagania silnika, g艂贸wnie ze wzgl臋d贸w regulacyjnych.
- Klasa 1 – Silnik w艂膮cza si臋 tylko podczas peda艂owania i przestaje wspomaga膰 przy pr臋dko艣ci 25 km/h.
- Klasa 2 – posiada tryb wspomagania peda艂owania z maksymaln膮 pr臋dko艣ci膮 25 km/h, a tak偶e tryb zasilania wy艂膮cznie za pomoc膮 przepustnicy.
- Klasa 3 – tylko wspomaganie peda艂owania (jak klasa 1), ale wspomaganie trwa do osi膮gni臋cia pr臋dko艣ci 45 km/h.
Wi臋kszo艣膰 nowych u偶ytkownik贸w zaczyna od roweru elektrycznego klasy 1. S膮 one najta艅sze i z punktu widzenia przepis贸w, najbardziej akceptowane. Mo偶na nimi je藕dzi膰 po ulicach miast, a tak偶e po wielu 艣cie偶kach rowerowych. Ten typ e-bike’a zaczyna by膰 dozwolony na tradycyjnych szlakach dla rower贸w g贸rskich.
Rowery elektryczne klasy 2 s膮 zazwyczaj dozwolone w tych samych miejscach, co e-rowery klasy 1. Poniewa偶 obie klasy maj膮 maksymaln膮 pr臋dko艣膰 25 km/h dla wspomagania silnika.
Osoby doje偶d偶aj膮ce do pracy preferuj膮 rowery klasy 3. S膮 one szybsze i mocniejsze ni偶 rowery klasy 1 (i kosztuj膮 wi臋cej). Korzy艣ci膮 z lepszych osi膮g贸w jest to, 偶e mo偶na skuteczniej nad膮偶a膰 za ruchem ulicznym. Mog膮 te偶 przewozi膰 ci臋偶sze 艂adunki.
Zobacz r贸wnie偶: Najdro偶szy rower na 艣wiecie
Jaki rower elektryczny – zasi臋g i silnik
Producenci przyk艂adaj膮 du偶膮 wag臋 do uk艂adu nap臋dowego ka偶dego roweru. Konstrukcja zapewnia kompromis pomi臋dzy wydajno艣ci膮 a zasi臋giem jazdy. Mocniejszy silnik zapewnia wi臋ksz膮 pr臋dko艣膰, aby nad膮偶y膰 za ruchem ulicznym oraz wi臋kszy moment obrotowy, aby pokonywa膰 wzniesienia i przewozi膰 艂adunek. Mocniejszy silnik szybciej zu偶ywa bateri臋, zmniejszaj膮c zasi臋g jazdy.
Por贸wnuj膮c potencjalne rowery elektryczne, mo偶na zauwa偶y膰 szerokie specyfikacje dotycz膮ce zasi臋gu jazdy, takie jak 20-100 km wspomaganych peda艂owaniem. Wynika to z faktu, 偶e na zasi臋g jazdy wp艂ywa tak wiele czynnik贸w.
Oczywi艣cie, posiadanie du偶ej baterii pomaga: Watogodziny (Wh) to liczba godzin, w kt贸rych bateria mo偶e utrzyma膰 1 wat mocy przed zu偶yciem. W rezultacie moc silnika jest r贸wnie偶 wa偶na: 500-watowy silnik w po艂膮czeniu z bateri膮 500 Wh zu偶ywa wi臋cej energii ni偶 250-watowy silnik w po艂膮czeniu z bateri膮 500 Wh.
Zobacz r贸wnie偶: Regulacja hamulc贸w w rowerze
Czas 艂adowania akumulatora
Dobry rower elektryczny powinien d艂ugo wytrzyma膰. Wi臋kszo艣膰 baterii potrzebuje od trzech do pi臋ciu godzin na pe艂ne na艂adowanie, przy czym baterie o wi臋kszej pojemno艣ci zajmuj膮 wi臋cej czasu. Je艣li zamierzasz doje偶d偶a膰 do pracy rowerem elektrycznym, mo偶esz zakupi膰 dodatkowe 艂adowarki. Dost臋pne s膮 r贸wnie偶 szybsze 艂adowarki.
Pojemno艣膰 baterii

Na to, jaki rower elektryczny wybra膰, du偶y wp艂yw ma bateria. Niekt贸re e-rowery pozwalaj膮 rowerzystom korzysta膰 z dw贸ch baterii jednocze艣nie. Mo偶e to wyd艂u偶y膰 jazd臋, a je艣li jedna bateria padnie, masz zapasow膮. Mo偶esz te偶 kupi膰 dodatkow膮 bateri臋, by mie膰 pod r臋k膮 w pe艂ni na艂adowan膮, lub wymieni膰 star膮, gdy ulegnie zu偶yciu.
Konfiguracja monta偶u baterii
Zintegrowane baterie w ramie zwalniaj膮 miejsce na bidon lub ma艂膮 torb臋 rowerow膮. Z kolei baterie zewn臋trzne s膮 prostsze w 艂adowaniu i wymianie.
Jaki rower elektryczny – umiejscowienie silnika
We wsporniku dolnym znajduj膮 si臋 silniki ze 艣rednim nap臋dem (miejsce, w kt贸rym ramiona korby mocowane s膮 do ramy roweru). Silniki w pia艣cie s膮 umieszczone w pia艣cie tylnego ko艂a (niekt贸re s膮 na przednim kole).
Zobacz r贸wnie偶: Co daje jazda na rowerze
Silniki Mid-drive
Z r贸偶nych powod贸w wiele silnik贸w wykorzystuje t臋 konfiguracj臋. Wspomaganie peda艂owania reaguje w spos贸b naturalny, a wy艣rodkowanie i obni偶enie masy silnika pomaga utrzyma膰 r贸wnowag臋 i stabilno艣膰 jazdy.
Silniki z nap臋dem piastowym

Silniki z nap臋dem na tyln膮 piast臋 kieruj膮 si艂臋 peda艂owania bezpo艣rednio do tylnego ko艂a, daj膮c uczucie bycia popychanym. Nale偶y zauwa偶y膰, 偶e zmiana prze艣witu w kole z nap臋dem w pia艣cie mo偶e by膰 trudniejsza ni偶 zmiana prze艣witu w rowerze ze standardowym nap臋dem.
Silniki z przedni膮 piast膮 zachowuj膮 si臋 podobnie do samochod贸w z nap臋dem na przednie ko艂o. Pozwalaj膮 one r贸wnie偶 na u偶ycie standardowego uk艂adu nap臋dowego z ty艂u roweru.
Zobacz r贸wnie偶: Rodzaje rower贸w
Moment obrotowy silnika roweru elektrycznego
Moment obrotowy jest parametrem, na kt贸ry nale偶y zwr贸ci膰 uwag臋, je艣li zamierzasz je藕dzi膰 pod g贸r臋 i w d贸艂 lub przewozi膰 ci臋偶kie 艂adunki. Podany maksymalny moment obrotowy dla roweru elektrycznego mo偶e wynosi膰 od 40 N m do 80 N m, mierzony w niutonometrach. Jednak wraz ze zmian膮 ustawie艅 wspomagania peda艂owania, rzeczywisty moment obrotowy podczas jazdy b臋dzie si臋 zmienia艂.
Zobacz r贸wnie偶: Spalanie kalorii na rowerze
Inne kluczowe cechy i komponenty roweru elektronicznego
Tw贸j rower elektryczny to oczywi艣cie co艣 wi臋cej ni偶 tylko silnik i bateria. Oto wi臋cej szczeg贸艂贸w, kt贸re nale偶y rozwa偶y膰 przy por贸wnywaniu rower贸w elektrycznych:
Aktywacja wspomagania peda艂owania i wyczucie peda艂贸w

Im bardziej wydajny rower, tym p艂ynniejsze i bardziej czu艂e b臋dzie jego wspomaganie peda艂owania. Warto przetestowa膰 kilka rower贸w, aby znale藕膰 taki, kt贸ry b臋dzie reagowa艂 na pr臋dko艣膰 i intensywno艣膰, kt贸re s膮 dla Ciebie najlepsze.
Poziomy wspomagania peda艂owania
Dobry rower elektryczny oferuje 3 lub 4 poziomy wspomagania, co pozwala na zachowanie energii baterii lub uzyskanie wi臋kszej pr臋dko艣ci i momentu obrotowego.
Zintegrowane akcesoria
Wiele rower贸w elektrycznych jest obecnie wyposa偶onych w szereg zintegrowanych akcesori贸w:
- O艣wietlenie – Powszechnie spotykane w rowerach miejskich i dojazdowych, jest to przydatna funkcja bezpiecze艅stwa. Systemy s膮 r贸偶ne, a rowery z wy偶szej p贸艂ki maj膮 mocniejsze o艣wietlenie.
- Baga偶niki – Te solidne baga偶niki, kt贸re s膮 powszechnie spotykane w e-bike’ach cargo, mog膮 utrzyma膰 du偶e obci膮偶enia. Rowery elektryczne mog膮 by膰 r贸wnie偶 wyposa偶one w r贸偶ne oddzielnie kupowane baga偶niki, ale nale偶y sprawdzi膰, czy baga偶nik b臋dzie pasowa艂 do danego modelu roweru.
- Wy艣wietlacze LCD montowane na kierownicy – Poniewa偶 w rowerze elektrycznym du偶o si臋 dzieje, warto mie膰 komputer rowerowy montowany na kierownicy, kt贸ry umo偶liwia monitorowanie stanu baterii, trybu wspomagania peda艂owania, przejechanych kilometr贸w, pr臋dko艣ci i innych parametr贸w.
- Integracja ze smartfonem – Wysokiej klasy elektronika e-bike’a mo偶e bezprzewodowo 艂膮czy膰 si臋 ze smartfonami. GPS, zapisy serwisowe i dodatkowe funkcje ekranowe mog膮 by膰 dost臋pne jako aplikacje.
- Wbudowane zabezpieczenia – Niekt贸re rowery s膮 wyposa偶one w blokady tylnego ko艂a przymocowane do ramy, podczas gdy inne maj膮 blokady na baterii, kt贸re mo偶na dopasowa膰 za pomoc膮 klucza do zamka rowerowego wyprodukowanego przez mark臋 partnersk膮 (kupowanego oddzielnie).
- Jako艣膰 komponent贸w – R贸偶ne poziomy cenowe rower贸w elektrycznych reprezentuj膮 podobnie zr贸偶nicowan膮 jako艣膰 komponent贸w. Mniej kosztowne rowery elektryczne b臋d膮 prawdopodobnie pozbawione zaawansowanych funkcji, takich jak integracja ze smartfonem, a tak偶e komponent贸w o wysokiej warto艣ci. Hamulce, opony, przerzutki i uk艂ady nap臋dowe z wy偶szej p贸艂ki b臋d膮 trwalsze i bardziej responsywne, podobnie jak w zwyk艂ym rowerze.
- Ramy – Wi臋kszo艣膰 ram rower贸w elektrycznych jest aluminiowa, ale coraz cz臋艣ciej dost臋pna jest pe艂na gama opcji ram (od w艂贸kna w臋glowego po stal). Najwi臋kszy wp艂yw na ca艂kowit膮 mas臋 ma materia艂 i konstrukcja ramy, a tak偶e rozmiar silnika i baterii. Rowery elektryczne, kt贸re s膮 zazwyczaj ci臋偶sze od zwyk艂ych rower贸w, pokonuj膮 ospa艂o艣膰 dzi臋ki wspomaganiu silnikiem. Jednak l偶ejszy rower jest bardziej zwrotny. Je艣li wi臋c decydujesz si臋 na wyb贸r pomi臋dzy dwoma por贸wnywalnymi rowerami, l偶ejszy model prawie na pewno zapewni bardziej p艂ynn膮 jazd臋.
Zobacz r贸wnie偶: Najdro偶szy rower na 艣wiecie
Jaki rower elektryczny – wybierz sw贸j jedyny

Kolejnym truizmem, kt贸ry dotyczy zar贸wno rower贸w tradycyjnych, jak i elektrycznych jest to, 偶e najlepszy rower dla Ciebie to taki, kt贸ry naprawd臋 do Ciebie pasuje. Zanim wyruszysz na przeja偶d偶k臋 rowerem elektrycznym, upewnij si臋, 偶e jest on stworzony dla Ciebie – lub przynajmniej, 偶e mo偶na go zmodyfikowa膰, aby pasowa艂 do Ciebie za pomoc膮 kilku sprytnych wymian cz臋艣ci.
Najwa偶niejszym aspektem dobrego dopasowania jest wiedza o tym, jaki rozmiar ramy roweru potrzebujesz w zale偶no艣ci od Twojego wzrostu. Opr贸cz rozmiaru ramy, geometria roweru elektrycznego okre艣la, w jaki spos贸b ma on pasowa膰 do konkretnych wymiar贸w cia艂a.
Sklep rowerowy to najlepsze miejsce do dopasowania roweru, tak aby kolana, ramiona, plecy, stopy i d艂onie by艂y odpowiednio ustawione do wymaganej pozycji jazdy. Mo偶esz r贸wnie偶 uda膰 si臋 do specjalisty w celu szczeg贸艂owego dopasowania roweru. Pomo偶e Ci to unikn膮膰 przewlek艂ych uraz贸w i osi膮gn膮膰 najlepsze wyniki.
Po艣wi臋膰 troch臋 czasu, aby przetestowa膰, jaki rower elektryczny chcesz. Klienci mog膮 to zrobi膰 w wi臋kszo艣ci sklep贸w. Testowanie wi臋cej ni偶 jednego roweru pomo偶e Ci lepiej wyczu膰 swoje opcje i okre艣li膰, kt贸ry styl jest dla Ciebie najlepszy.
FAQ
Zdecydowanie warto. Ze wzgl臋du na spos贸b, w jaki zosta艂y zaprojektowane, s膮 bezpieczniejsze od zwyk艂ych rower贸w. Wykorzystuj膮 rz臋dowy silnik elektryczny zasilany z akumulatora, kt贸ry zast臋puje tradycyjne peda艂owanie, dzi臋ki czemu s膮 bardzo bezpieczne podczas jazdy po drogach i ostatecznie daj膮 wi臋ksz膮 kontrol臋.