Jak zmieniać przerzutki w rowerze, by robić to poprawnie?

Jak zmieniać przerzutki? Jeśli dopiero zaczynasz jeździć na rowerze, pojęcie zmiany biegów może być skomplikowane. Może wydawać się nawet prostsze, aby całkowicie unikać dotykania biegów, ale nie zajedziesz daleko, jeśli zaniedbasz używania ich. Różne biegi w rowerze pozwalają rowerzystom wygodnie pedałować niezależnie od terenu, dzięki czemu jazda staje się prostsza i przyjemniejsza. Dlatego przygotowaliśmy kompleksową instrukcję, jak i kiedy zmieniać biegi w rowerze.

Jak zmieniać biegi w rowerze – rozmieszczenie

zmiana przerzutek w rowerze

Zazwyczaj lewa manetka steruje biegami przedniego roweru, a prawa – tylnego. W rowerach z pojedynczą tarczą łańcuchową z przodu będziesz miał tylko prawą przerzutkę, chyba że tylna przerzutka została zaprojektowana dla osób leworęcznych. Różne rodzaje przerzutek działają nieco inaczej, ale wszystkie są dość intuicyjne. 

W momencie zakupu należy zasięgnąć informacji w sklepie rowerowym na temat działania przerzutek lub po prostu wsiąść na rower, pojeździć i nacisnąć przerzutki, aby sprawdzić ich działanie.

Zobacz również: kokarda na rower – jak to zrobić?

Jak działają przerzutki w rowerze?

Większość jednośladów z przekładnią ma jedną, dwie lub trzy tarcze łańcuchowe (pierścienie łączące się z ramieniem korby pedału) z przodu i siedem do dwunastu biegów z tyłu. Zmiana łańcucha od najmniejszej do największej tylnej zębatki stopniowo zmniejsza wysiłek związany z pedałowaniem. 

Przesunięcie go pomiędzy przednimi zębatkami powoduje bardziej widoczną różnicę. Pedałowanie jest łatwiejsze na mniejszej zębatce, a trudniejsze na większej. Zabierz rower w bezpieczne miejsce, z dala od ruchu ulicznego, np. na pusty parking i podczas jazdy zmieniaj wszystkie przednie i tylne biegi, aby poznać ich działanie. Większość czasu spędza się na zmianie tylnych biegów w celu uzyskania optymalnej kadencji.

Zobacz również: Czyszczenie kasety rowerowej

jak zmieniać przerzutki w rowerze

Jak zmieniać przerzutki?

Jak poprawnie zmieniać biegi? Powinieneś przede wszystkim zmienić bieg na niższy podczas wjeżdżania na wzgórza lub jazdy pod wiatr. Na płaskim terenie lub gdy wiatr wieje z tyłu, używaj wyższego biegu. Jeśli nie masz pewności, zmień bieg przed zmianą terenu, szczególnie na pochyłościach. Nie czekaj, aż poczujesz wzniesienie, aby zmienić bieg – zmień bieg w oczekiwaniu na wzniesienie.

Uważaj na spadający łańcuch

Podczas zmiany biegów należy kontynuować pedałowanie, ale zmniejszyć nacisk na pedały, szczególnie na pochyłościach. Zbyt mocne naciskanie lub całkowite zaprzestanie pedałowania może spowodować przeskakiwanie, lub spadanie łańcucha.

Praktyka czyni mistrza

Podczas pierwszej nauki jazdy na rowerze należy używać tylko tylnych zębatek i środkowej lub małej przedniej tarczy. Pozwoli to na nabranie wprawy przed zmianą biegów na wyższe. Jeśli nie jesteś pewny swojego przełożenia, możesz zerknąć niżej. Zerknięcie potwierdzi, na której zębatce się znajdujesz, a spojrzenie do tyłu wskaże, czy jesteś na wysokim, czy niskim biegu.

Gdy poczujesz się pewniej, możesz eksperymentować z różnymi biegami rowerowymi w różnych sytuacjach. Podczas jazdy pod górę lub z wiatrem optymalne jest zastosowanie najmniejszej, lub średniej przedniej tarczy i największej tylnej zębatki. 

Podczas jazdy w dół należy używać większej przedniej tarczy i różnych niższych biegów tylnych. Jazda po płaskim terenie wymaga użycia średniej lub dużej przedniej tarczy i różnych przełożeń z tyłu.

Należy również zapobiegać zjawisku krzyżowania, które występuje, gdy łańcuch znajduje się pod dużym kątem w największym pierścieniu z przodu i największym przełożeniu z tyłu lub najmniejszym pierścieniu z przodu i najmniejszej zębatce z tyłu. Nie tylko obciąża to system, ale również ogranicza alternatywy w przypadku konieczności ponownej zmiany. Od czasu do czasu można usłyszeć hałas podczas krzyżowania.

Zobacz również: Czym smarować łańcuch w rowerze – domowe sposoby

Dlaczego warto zmieniać biegi?

jak zmieniać biegi w rowerze

Bez względu na to, gdzie jeździsz, biegi pozwalają Ci utrzymać optymalną wydajność pedałowania. Wjeżdżasz na wzniesienie? Jeśli obniżysz bieg, Twoje nogi wykonają więcej obrotów niż tylne koło, co spowoduje spadek prędkości i wzrost momentu obrotowego. Dzięki temu pedałowanie jest bardziej komfortowe.

Zjeżdżanie z pochyłości? Zatem Twoje nogi wykonają mniej obrotów niż tylne koło, co skutkuje większą prędkością, ale mniejszym momentem obrotowym. To sprawia, że pedałowanie wydaje się trudniejsze, ale będziesz jechać szybciej.

Zobacz również: Rozmiar ramy roweru ma duże znaczenie

Co zrobić, gdy spadnie Ci łańcuch?

Zaplecenie krzyżowe może potencjalnie spowodować zsunięcie się łańcucha z tarczy. Dzieje się tak zazwyczaj przy zmianie łańcucha z dużej na małą tarczę lub przy zmianie z użyciem nadmiernej siły. Gdy opór na podjeździe jest tak duży, że ledwo można kręcić pedałami, jest to zły moment na zmianę. Jest to również powód, dla którego zaleca się redukcję biegów przed podjazdami, a nie w ich trakcie.

Jeśli jednak zmiana przerzutek w rowerze jest niezbędna, warto chwilowo zwolnić, zgrabnie przełożyć biegi, a następnie powrócić do pełnej prędkości.

W przypadku utraty łańcucha należy natychmiast zjechać na pobocze. W celu uzyskania luzu należy przesunąć przerzutkę tylną (małe kółko zawieszone pod zestawem zębatym) w kierunku koła przedniego, chwycić łańcuch i ręcznie naprowadzić go z powrotem na tarczę.

Podnieś tylne koło z ziemi i ręcznie kręć pedałami wiele razy, aby zapewnić płynne działanie. Dotykanie łańcucha może spowodować, że ręce będą umazane olejem, dlatego warto mieć w torbie pod siodłem parę rękawiczek medycznych lub opakowanie chusteczek do rąk.

Czasami zrzucony łańcuch można naprawić bez demontażu roweru. Jeśli łańcuch spadnie z małego pierścienia, pedałuj ostrożnie i użyj lewej przerzutki do zmiany na duży pierścień. Jeśli łańcuch zaczyna spadać podczas każdej jazdy, przerzutki w rowerze mogą wymagać regulacji.

Zobacz również: Jazda na rowerze zimą – najlepsze praktyki

Jak zmieniać przerzutki – podsumowanie

jak zmieniać przerzutki

Jak w każdym przedsięwzięciu, praktyka jest niezbędna. Zmiana biegów w rowerze może być początkowo trudna, ale z czasem staje się prostsza. W końcu nauczysz się, jak zmieniać przerzutki na tyle skutecznie, aby zmaksymalizować prędkość przy jednoczesnym oszczędzaniu energii.

Zobacz również: Jazda na rowerze a sylwetka – czy ma to wpływ?

Jak używać przerzutek w rowerze – FAQ

Jak zmieniać przerzutki w rowerze szosowym?

Podczas jazdy na rowerze szosowym, aby zmienić bieg, należy odciągnąć kierownicę do tyłu. W przypadku rowerów Shimano, zmiana biegu na niższy odbywa się poprzez wykonanie ruchu kierownicą do wewnątrz. Alternatywnie, można uzyskać dostęp do dolnych tarcz poprzez pchnięcie drugiej, mniejszej kierownicy, która jest umieszczona po wewnętrznej stronie głównej kierownicy. W ten sposób można dostać się do dolnych tarcz.

Jak zmieniać przerzutki w rowerze górskim?

Jeśli czujesz, że wkładasz dużo wysiłku w pedałowanie, powinieneś zmniejszyć bieg, aby ułatwić sobie jazdę. Jest to podstawowa zasada. Alternatywnie, gdy tylko poczujesz, że wykonujesz „puste przebiegi” (czyli pedałujesz bez żadnego oporu), powinieneś natychmiast przestawić przerzutkę na wyższy bieg, aby zwiększyć trudność jazdy.