Jak napompować rower? Poznaj najlepsze sposoby

Wiedza o tym jak napompować rower jest bardzo ważna. Najprostszym sposobem na utrzymanie płynności jazdy roweru i uniknięcie przebitych opon jest utrzymywanie właściwego ciśnienia w oponach. Odpowiednio napompowane opony lepiej się prowadzi, są trwalsze i odporne na przebicie.

Pompowanie kół w rowerze – stan opon

jak napompować rower

Przed każdą jazdą należy sprawdzić stan opon. Dlaczego? Opony z czasem tracą powietrze, także w nocy. Co jest tego przyczyną? Cząsteczki powietrza wydostają się na zewnątrz pomiędzy cząsteczkami gumy w dętkach i oponach. To samo dzieje się w oponach samochodowych, ale nie jest to tak poważne, ponieważ ilość traconego powietrza jest tak mała w porównaniu z dużą ilością powietrza w oponie samochodowej.

Jednak w przypadku opon rowerowych odrobina powietrza robi wielką różnicę. W ciągu jednego dnia opona rowerowa może stracić do 20% powietrza.

Zobacz również: Regulacja hamulców w rowerze

Pompowanie kół w rowerze – dlaczego ważne jest regularne pompowanie?

Co się stanie, jeśli nie będziesz miał wystarczająco dużo powietrza w oponach? Poza tym, że rower będzie mniej wydajny, największym zagrożeniem jest tak zwany „flak”. Załóżmy, że uderzyłeś w dziurę, krawężnik, kamień, patyk lub inną ostrą przeszkodę. Jeśli ciśnienie powietrza w oponach jest zbyt niskie, dętka zostaje ściśnięta pomiędzy oponą a obręczą, a krawędzie obręczy wycinają dwa otwory obok siebie w dętce..

Pompowanie raz w tygodniu jest w sam raz dla grubszych gum, takich jak te w większości rowerów terenowych. Nie należy jednak jechać na stację benzynową i używać kompresora do opon! (Mogą one zdetonować oponę rowerową w ciągu kilku sekund.) Użyj swojej domowej pompki.

Kup pompkę „podłogową” ze wbudowanym manometrem do sprawdzania ciśnienia.

Na przejażdżki zabieraj ze sobą przenośną pompkę, która pomoże Ci naprawić oponę.

Przeczytaj także: Jak dobrać rower do wzrostu

Jak napompować rower?

Aby dowiedzieć się, jak napompować koło w rowerze, zapoznaj się z tymi trzema krokami:

1. Określ rodzaj posiadanego zaworu

jak napompować rower

Aby mieć pewność, że kupuje się właściwe dętki jako zamienniki, należy znać typ zaworu swojej dętki. Teraz już wiesz, jak ustawić pompkę, podłączyć ją do zaworu i napompować oponę.

Jak pompować presta?

Aby dodać lub usunąć powietrze z zaworów Presta, odkręć końcówkę, obracając ją w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Naciśnij na końcówkę, aby otworzyć zawór i wypuścić powietrze. Przed napompowaniem należy również upewnić się, że zawór jest otwarty, naciskając go w dół.

Jak pompować schrader?

Aby spuścić powietrze z zaworu Schradera lub napełnić, należy włożyć coś do zaworu, aby wcisnąć rdzeń zaworu (mały trzpień wewnątrz zaworu). Wystarczy podłączyć pompkę i rozpocząć pompowanie.

Pompowanie koła w rowerze – presta a schrader

jak napompować rower
  • Zawory Presta są również znane jako „francuskie”, „wyścigowe” i „igłowe”.
  • Niektóre zawory Presta nie mają gwintowanych trzonków, jak pokazano na rysunku – inne mają gładkie metalowe lub gumowe trzonki.
  • Zawory Schradera są podobne do zaworów samochodowych i są czasami określane jako „amerykańskie”.
  • Plastikowe kapturki są zazwyczaj dołączone do zaworów. Zapewniają one pewną ochronę, a także „wykończony” wygląd. Wielu rowerzystów nie decyduje się jednak na jazdę z nimi, ponieważ łatwiej jest napompować opony po zdjęciu kapturków.

Przeczytaj także: Rodzaje rowerów

2. Podłącz pompkę

Istnieje wiele rodzajów pompek, a najlepszym sposobem na zapewnienie prawidłowego użytkowania jest dokładne przeczytanie instrukcji. Wiele nowoczesnych pompek ma głowicę, która może pomieścić oba rodzaje zaworów. Po prostu wykorzystaj otwór na zaworze (chudy dla Presty i większy dla Schradera).

Niektóre pompki mają wymienne głowice, które trzeba ponownie złożyć, gdy chcesz napompować inny zawór. Ustaw ją na zawory swojego roweru i trzymaj instrukcję pod ręką, żebyś pamiętał jak ją dostosować w razie potrzeby.

Podłączenie pompki do zaworu jest proste. Zawsze otwieraj zawór Presta odkręcając go i krótko naciskając na końcówkę. Upewnij się również, że głowica pompki jest wciśnięta wystarczająco daleko (zakryj około jednej do dwóch trzecich zaworu). Jeśli głowica pompy ma „blokadę dźwigni”, należy ją obrócić, aby połączyć ją z zaworem i rozpocząć pompowanie.

Nie należy przesadzać z pompowaniem. Powolne i równomierne pompowanie pozwala szybko wykonać pracę i zapobiega uszkodzeniu pompki.

Przeczytaj również: Jaki rower elektryczny kupić

3. Napełnij oponę powietrzem

Jakiego ciśnienia w oponie należy użyć? Należy stosować ciśnienie zalecane przez producenta, które jest wydrukowane na ścianie bocznej opony (często znajduje się ono na małej etykiecie, ale może być również wtopione w karkas, więc należy się dobrze przyjrzeć). 

Ten zakres ciśnienia to dobre miejsce na początek. Eksperymentuj, aby znaleźć ciśnienie, które działa i czuje się najlepiej, jeśli ma szeroki zakres, taki jak 40 do 60 psi.

Zobacz także: Co daje jazda na rowerze

Jak napompować rower na stacji?

jak napompować rower

Istnieją dwa rodzaje kompresorów: te z wyświetlaczem elektronicznym i te z manometrem wskazówkowym. W pierwszym przypadku przed pompowaniem wybieramy pożądane ciśnienie za pomocą przycisków plus i minus. Drugi typ wyświetla ciśnienie w oponach, więc należy naładować tyle, aby wskazówka wyświetlała pożądaną liczbę kresek.

Jak napompować rower bez pompki

Rower można napompować bez pompki, używając kompresora ze stacji benzynowej, małej przenośnej sprężarki na akumulator lub pompki nabojowej. Jeśli musisz użyć kompresora, np. na stacji benzynowej, pamiętaj, że zawory Schradera, czyli samochodowe, mogą łatwo napompować koła.

Jak napompować rower – podsumowanie

Właściwe napompowanie kół ma kluczowe znaczenie dla rowerzysty i jego roweru. Odpowiedni poziom zapewnia łatwe toczenie się roweru i dobrą przyczepność do asfaltu. Przy niewystarczającej ilości powietrza będzie się jeździło znacznie ciężej, a sama dętka i koło mogą ulec uszkodzeniu. Rama będzie niezabezpieczona, a metalowe elementy mogą się wygiąć. Zbyt wysokie ciśnienie może spowodować uszkodzenie opony lub sprawić, że jazda będzie mniej stabilna. Posiadanie odpowiedniej ilości powietrza w kołach zapewni dobre warunki jazdy, a także bezpieczeństwo.