Jak chodzi膰 z kijkami, by robi膰 to prawid艂owo?

Jak chodzi膰 z kijkami? Celem kijk贸w turystycznych i trekkingowych jest zwi臋kszenie pewno艣ci siebie i stabilno艣ci. Wiedza o tym, jak prawid艂owo chodzi膰 z kijkami, mo偶e by膰 bardzo korzystna, niezale偶nie od tego, czy w臋drujesz po zdradliwych zboczach g贸rskich, czy wymagasz stabilno艣ci na chodnikach i w parku.

U偶ywanie kijk贸w mo偶e zmniejszy膰 obci膮偶enie staw贸w, szczeg贸lnie podczas chodzenia pod g贸r臋 lub w d贸艂. Je艣li masz chorob臋 zwyrodnieniow膮 staw贸w lub masz nadwag臋, jest to korzystne. Osoby z chorob膮 Parkinsona lub stwardnieniem rozsianym r贸wnie偶 mog膮 skorzysta膰 z wi臋kszej stabilno艣ci zapewnianej przez kijki do chodzenia. W艂a艣ciwe wykorzystanie kijk贸w trekkingowych zapewni najwi臋cej korzy艣ci. Naucz si臋, jak trzyma膰 kijki, jak stosowa膰 odpowiednie ruchy r膮k i n贸g oraz jak je modyfikowa膰, aby m贸c chodzi膰 pod g贸r臋 i z g贸ry.

Jak chodzi膰 z kijkami?

Zacznij od chwytu. Rozlu藕nij chwyt kija, aby umo偶liwi膰 jego obr贸t pomi臋dzy kciukiem a palcami. Zazwyczaj uchwyty s膮 pochylone, aby u艂atwi膰 ich u偶ytkowanie.

Je艣li utrzymasz wygodny uchwyt, ka偶dy krok b臋dzie wymaga艂 minimalnego wysi艂ku, aby nap臋dzi膰 kij do przodu. Trzymaj go mi臋dzy kciukiem a palcem wskazuj膮cym bez u偶ywania pozosta艂ych palc贸w, a偶 przyzwyczaisz si臋 do prawid艂owego chwytu. To wszystko, czego b臋dziesz potrzebowa艂. Mo偶esz lu藕no zamkn膮膰 pozosta艂e palce.

Mocny chwyt za kij jest niepotrzebny i mo偶e powodowa膰 zm臋czenie d艂oni i nadgarstka. Instynktownie zacie艣niaj chwyt, gdy poczujesz, 偶e si臋 艣lizgasz lub potrzebujesz chwilowego punktu stabilizacji podczas chodzenia.

Nordic walking dla pocz膮tkuj膮cych – praca ramion

jak chodzi膰 z kijkami nordic walking

Podczas chodzenia i korzystania z kij贸w, utrzymuj 艣cis艂膮 blisko艣膰 艂okci. Z ka偶dym krokiem przesuwaj do przodu kij po przeciwnej stronie. Jest to niewielki ruch przedramienia w g贸r臋 lub lekkie mu艣ni臋cie nadgarstka. Je艣li masz lu藕ny chwyt na kiju, b臋dzie on odpowiednio obraca艂 si臋 do przodu.

Wymagany jest przeciwstawny ruch r臋ki/nogi. Wyprowadzenie do przodu tej samej r臋ki i nogi spowoduje chwiejny ch贸d. Na pocz膮tku mo偶e by膰 potrzebne 膰wiczenie, je艣li nie przychodzi to 艂atwo. Je艣li idziesz naturalnie, ci膮gn膮c za sob膮 kijki, powiniene艣 zauwa偶y膰, 偶e wpadasz w przeciwny wzorzec r臋ki/nogi. Teraz mo偶esz podnosi膰 kijki tak, aby ich ko艅c贸wki dotyka艂y ziemi przy ka偶dym kroku.

Nie ma potrzeby, aby mocno wbija膰 ko艅c贸wk臋 w ziemi臋. Twoje ramiona mog膮 naturalnie porusza膰 si臋 do przodu i do ty艂u podczas chodzenia. Nie ma potrzeby wykonywania si艂owych lub nadmiernych ruch贸w ramion. Nale偶y dostosowa膰 d艂ugo艣膰 kij贸w, aby utrzyma膰 k膮t w 艂okciu, gdy kije s膮 w kontakcie z ziemi膮.

Jak si臋 chodzi z kijkami nordic walking – ko艅c贸wka kija

Aby zapewni膰 stabilno艣膰, ko艅c贸wka kija b臋dzie delikatnie posadzona. Tylko styka si臋 z pod艂o偶em, zanim w nast臋pnym kroku ponownie przerzucisz j膮 do przodu. Mo偶esz nosi膰 w d贸艂 na nim, je艣li chcesz doda膰 ostateczny ruch i uzyska膰 troch臋 膰wicze艅 g贸rnej cz臋艣ci cia艂a.

To mo偶e doda膰 troch臋 nap臋du, gdy idziesz pod g贸r臋 lub na p艂askim terenie, lub funkcj臋 hamulca podczas schodzenia w d贸艂.

Zobacz r贸wnie偶: Nordic walking 鈥 jak cz臋sto chodzi膰 i jak si臋 przygotowa膰

Technika chodzenia z kijkami „swing and drop”

nordic walking dla pocz膮tkuj膮cych

Podczas wchodzenia pod g贸r臋, mo偶esz chcie膰 umie艣ci膰 oba kije jednocze艣nie przed sob膮. Wykorzystaj metod臋 „swing and drop” poprzez p艂ynne przesuni臋cie obu kij贸w do przodu, a nast臋pnie wykonanie od jednego do czterech krok贸w do przodu. Zamachnij si臋 kijami do przodu, gdy uznasz, 偶e mo偶esz skorzysta膰 z ich stabilno艣ci.

Je艣li czujesz si臋 pewnie i chcesz zwi臋kszy膰 pr臋dko艣膰, mo偶esz rozlu藕ni膰 ramiona i w艂膮czy膰 do ka偶dego ruchu kijka niewielki ruch ramionami, umieszczaj膮c kij lekko za cia艂em. Mo偶na to por贸wna膰 do metody nordic walking. Dzi臋ki temu, 偶e kij jest umieszczony za Twoim cia艂em, mo偶esz nabra膰 wi臋kszego rozp臋du.

Jak chodzi膰 z kijkami nordic walking na wzg贸rzach?

Poniewa偶 k膮t nachylenia wzrasta, mo偶esz potrzebowa膰, rozlu藕ni膰 paski lub zdj膮膰 z nich r臋ce, poniewa偶 mog膮 sta膰 si臋 zbyt ciasne. Kijki mo偶na wyd艂u偶y膰 o 5-10 cm. Teraz, zamiast sadza膰 kije r贸wnolegle do cia艂a, sadzamy je lekko do przodu, aby zapewni膰 niewielki efekt hamowania.

Wykonuj powolne, ostro偶ne kroki w d贸艂, zachowuj膮c elastyczno艣膰 kolan. Kije trzymamy przed cia艂em. W przypadku stromych stok贸w, je艣li masz szerok膮 tras臋, mo偶esz stworzy膰 w艂asne ma艂e zakr臋ty, wykonuj膮c zygzak w poprzek 艣cie偶ki z co najmniej trzema krokami.

Mo偶esz skr贸ci膰 swoje kije przed wej艣ciem na stok. Trzymaj kije blisko cia艂a i nie ustawiaj ich przed sob膮. Powiniene艣 raczej pcha膰 si臋 w g贸r臋 zbocza ni偶 ci膮gn膮膰.

Prawid艂owe chodzenie z kijkami po schodach

nordic walking jak chodzi膰

Umie艣膰 oba kijki na kolejnym ni偶szym stopniu dla wsparcia podczas schodzenia po schodach, a nast臋pnie zr贸b krok w d贸艂. Sadzaj, r贸b kroki, sadzaj, r贸b kroki. Nie pozw贸l, by kijki zosta艂y za Tob膮. Zamiast wlec si臋 po schodach, b臋dziesz si臋 odpycha艂 dla stabilno艣ci. Posad藕 oba kijki obok st贸p, nast臋pnie zr贸b krok do przodu i podnie艣 kijki tak, aby spotka艂y si臋 z Twoimi stopami. 

Je艣li musisz co艣 przenosi膰 podczas u偶ywania kijk贸w trekkingowych, plecak jest 艣wietnym wyborem. Dzi臋ki niemu ci臋偶ar nie utrudnia mobilno艣ci ramion. Wybierz plecak o wystarczaj膮cej pojemno艣ci na Twoj膮 wypraw臋, szczeg贸lnie do noszenia wystarczaj膮cej ilo艣ci wody i warstw odzie偶y.

Chodzenie z kijkami – dlaczego warto?

Podstawow膮 zalet膮 kijk贸w trekkingowych jest to, 偶e zwi臋kszaj膮 stabilno艣膰, ale celem kijk贸w do nordic walking jest spalenie wi臋kszej ilo艣ci kalorii i trening g贸rnej cz臋艣ci cia艂a.

Metoda kijk贸w trekkingowych nie ma na celu zwi臋kszenia wysi艂ku lub wydatku kalorycznego. To sprawia, 偶e jest ona doskona艂a na d艂u偶sze spacery i w臋dr贸wki, tak偶e za ka偶dym razem, gdy potrzebujesz poprawy r贸wnowagi i stabilno艣ci – gdziekolwiek podr贸偶ujesz.

U偶ywanie kijk贸w trekkingowych zmniejsza obci膮偶enie staw贸w, szczeg贸lnie podczas wchodzenia i schodzenia ze zboczy. Poprawiaj膮 one r贸wnowag臋 i zmniejszaj膮 aktywno艣膰 mi臋艣ni, co pozwala na d艂u偶sze w臋dr贸wki z mniejszym obci膮偶eniem mi臋艣ni.

Jak chodzi膰 z kijkami – podsumowanie 

jak prawid艂owo chodzi膰 z kijkami

Kije trekkingowe mog膮 pom贸c Ci pewnie przemierza膰 r贸偶ne tereny. S膮 one typowym sprz臋tem trekkingowym, kt贸ry jest korzystny dla w臋drowc贸w, kt贸rym zale偶y na dodatkowej r贸wnowadze i stabilno艣ci. Je艣li cierpisz na chorob臋, kt贸ra upo艣ledza r贸wnowag臋 i potrzebujesz dodatkowych informacji na temat u偶ywania kijk贸w, skontaktuj si臋 z lekarzem lub fizjoterapeut膮. Mamy nadziej臋, 偶e nas wpis pom贸g艂 Ci si臋 dowiedzie膰, jak chodzi膰 z kijkami!