Smarowanie łańcucha jest istotnym elementem, aby konserwacja łańcucha rowerowego była prawidłowa. Utrzymanie odpowiedniego smarowania łańcucha za pomocą smaru rowerowego obniża tarcie i zwiększa wydajność przekładni. Czy można więc użyć innego oleju, gdy skończy się smar do łańcucha? Zanim sięgniesz po WD40 lub olej kuchenny, sprawdź, jakich rodzajów oleju możesz użyć do łańcucha rowerowego.
Dlaczego smarowanie łańcucha rowerowego jest konieczne?

Smarowanie łańcucha zmniejsza zużycie, tarcie i korozję. Poprawia osiągi roweru i zwiększa żywotność łańcucha. Ilość energii generowanej podczas pedałowania zwiększa się dzięki utrzymywaniu łańcucha w stanie nasmarowanym. Bez środka smarnego łańcuchy rowerowe mają zwiększone tarcie, co prowadzi do ich większego zużycia.
Dodatkowymi problemami powodowanymi przez suchy łańcuch jest większy hałas i utrudnione poruszanie się. Jeśli łańcuch regularnie ociera się o inne części, może być Ci trudno poruszać się z taką łatwością.
Przeczytaj również: Ciśnienie w oponach rowerowych
Czym smarować łańcuch rowerowy?
Istnieje wiele opcji, jeśli chodzi o to czym smarować łańcuch rowerowy. Jest wiele różnych rodzajów smarów rowerowych, ale wszystkie produkowane są z oleju bazowego i różnych dodatków. Główne kategorie smarów rowerowych to:
- Smary lekkie,
- smary gęste,
- smary z wosku,
- smary w sprayu.
Konsystencja oleju może być różna – od lekkiej i wilgotnej do ciężkiej i oleistej. Niektóre oleje są wstrzykiwane do łańcucha za pomocą małych strzykawek, a inne są rozpylane bezpośrednio na łańcuch.
Czym smarować łańcuch w rowerze – oleje lekkie
Lekki olej jest często najprostszy w aplikacji. Konsystencja smaru pozwala mu dotrzeć do każdej części łańcucha. Podczas kręcenia pedałami do tyłu, lekkie smary są zwykle nakładane na rolki łańcucha.
Lekkie oleje, choć proste w użyciu, mogą wymagać bardziej regularnego stosowania. Staje się to bardziej problematyczne podczas jazdy na rowerze przy wilgotnej i deszczowej pogodzie. Podczas jazdy woda zalewa łańcuch i tarczę, ścierając lekki olej.
Zobacz również: Jak napompować rower
Smarowanie roweru – oleje gęste

W mokrych lub deszczowych warunkach jazdy gęstsze środki smarne mają tendencję do dłuższego działania. Gęste oleje często tworzą tłustą warstwę, która pomaga chronić łożyska łańcucha. Z kolei gęstsze oleje gromadzą zanieczyszczenia i powodują zabrudzenie łańcuchów.
Gęsty olej wymaga bardziej regularnego czyszczenia łańcucha i przekładni. Jeśli wolisz smarować rower gęstym smarem, wytrzyj jego nadmiar przed jazdą.
Zobacz również: Regulacja hamulców w rowerze
Smary na bazie wosku
Smar na bazie wosku może być preferowany w przypadku jazdy terenowej w warunkach przeważnie suchych. Woski mogą nie sprawdzać się w mokrych lub deszczowych warunkach, ale chronią przed kurzem i brudem w warunkach zapylenia.
Przy prawidłowym stosowaniu, smar do łańcucha na bazie wosku przewyższa inne rozwiązania pod względem trwałości i odporności na zanieczyszczenia. Są one jednak bardziej skomplikowane w wykonaniu.
Przed nałożeniem wosku upewnij się, że Twój łańcuch jest całkowicie czysty. Następnie wosk należy rozprowadzić w ogniwach za pomocą ręcznika. Ponieważ łatwo jest przesadzić z nakładaniem, należy zacząć od umiarkowanej ilości.
Zobacz również: Jaki rower elektryczny kupić
Smary w sprayu

Smary w sprayu są najwygodniejsze w użyciu. Aby nasmarować łańcuch, wystarczy wycelować i rozpylić. Niestety, większość sprayów jest zbyt rzadka, by zapewnić odpowiednią ochronę przed tarciem.
Smarowanie łańcucha rowerowego WD40
Rowerzysta mógłby spróbować użyć WD40 jako smaru w sprayu do łańcuchów rowerowych, ale to nie jest dobry pomysł. WD40 jest fantastyczny do smarowania skrzypiących zawiasów drzwiowych, ale jest zbyt lekki, by wspomóc smarowanie łańcucha rowerowego.
Czym smarować łańcuch rowerowy – smar mokry a suchy
Po nałożeniu mokrego smaru pozostaje on mokry. Suche smary pozostawiają po sobie woskowy osad. Lekkie smary i gęste są często wilgotne, ale większość smarów na bazie wosku i w sprayu jest sucha.
Mokry lubrykant jest odpowiedni w większości sytuacji pogodowych. W porównaniu z suchym smarem jest mniej podatny na rozpadanie się i zmywanie podczas deszczu, co czyni go doskonałym w mokrych okolicznościach. Wilgotny smar do łańcucha zapobiega również korozji solnej, która jest powszechna w okresie zimowym.
Innym rodzajem smaru, który zapewnia równowagę między wilgocią a suchością, jest smar ceramiczny. Po wyschnięciu staje się on lepkim materiałem, który poprawia wydajność i zmniejsza tarcie.
Przeczytaj także: Rodzaje rowerów
Jaki smar do łańcucha rowerowego jest najlepszy?

Finish Line jest przodującym producentem smarów do łańcuchów rowerowych. Firma oferuje zarówno mokre, jak i suche smary. Smary z Finish Line są nietoksyczne i ulegają biodegradacji. Suchy smar może dostać się w każdy zakamarek Twojego łańcucha. Smar wilgotny chroni przed praktycznie wszystkimi sytuacjami podczas jazdy.
Zobacz również: Jak dobrać rower do wzrostu
Czym smarować łańcuch w rowerze – domowe sposoby
Oto kilka skutecznych alternatyw dla smaru do łańcucha rowerowego:
Olej do pił łańcuchowych jest gęsty i lepki. Olej ten zastosowany do łańcuchów rowerowych powinien zapewnić im nasmarowanie nawet podczas największych ulew. Nie nadaje się on do stosowania w innych warunkach pogodowych. Gęsty olej jest zbyt trudny do regularnego stosowania. Łatwo przyciąga kurz i brud, co utrudnia utrzymanie łańcucha i przekładni w czystości.
Silikon w sprayu to doskonały środek smarujący do rowerów. Jest często stosowany jako uszczelniacz lub smar w różnych urządzeniach domowych. Jest łatwy w użyciu, ponieważ znajduje się w puszce z rozpylaczem. Nie wytrzymuje jednak długo. Po każdej jeździe może być konieczne ponowne zastosowanie.
Olej do kosiarki to lekki olej maszynowy, który służy do smarowania ostrzy. Łatwo się zmywa, podobnie jak silikon w sprayu. Mimo to może on dotrzeć do każdej części łańcucha rowerowego, chroniąc go przed rdzą.
Wazelina w porównaniu z lekkimi olejami maszynowymi i sprayami, lepiej zmniejsza tarcie. Jej konsystencja i lepkość są podobne do wielu smarów rowerowych na bazie tłuszczu. Niestety, zbiera również kurz i brud, powodując konieczność dodatkowego czyszczenia.
Olej 3 w 1 to uniwersalny olej, który może być używany do różnych celów, w tym do smarowania łańcuchów rowerowych. Olejem bazowym w oleju 3 w 1 jest olej naftenowy. Ma on wysoką temperaturę zamarzania i zapewnia doskonałą ochronę przed korozją.
Smarowanie łańcucha – nie używaj tych olejów

Olej rycynowy, olej silnikowy i olej przekładniowy to przykłady ciężkich olejów, których należy unikać. Grubość oleju uniemożliwia mu dotarcie do rolek wewnątrz łańcucha.
Do smarowania łańcuchów rowerowych można używać olejów silnikowych, ale nie są one w stanie pokryć każdego ogniwa i rolki. Ciężki olej jest również bardziej podatny na przyciąganie brudu i zanieczyszczeń.
Zobacz również: Najdroższy rower na świecie
Co ile smarować łańcuch w rowerze?
Jeśli regularnie jeździsz rowerem do pracy, powinieneś smarować łańcuch przynajmniej raz w miesiącu lub co 240-320 km. Czas ten może wynosić od kilku dni do miesiąca, w zależności od warunków, w jakich jeździsz rowerem i rodzaju używanego smaru do łańcucha.
Jak smarować łańcuch?
Aby zastosować smar do łańcucha rowerowego, należy umieścić kroplę na górnej części każdego ogniwa i wykonać kilka obrotów do tyłu, aby smar mógł się rozprowadzić. Nadmiar smaru należy wytrzeć, w przeciwnym razie przyciągnie on do łańcucha dodatkowe zanieczyszczenia. Używaj lekkiego, wodoodpornego smaru.
Czym smarować łańcuch rowerowy – podsumowanie

Smarowanie jest niezbędne dla łańcucha rowerowego, aby chronić go przed zużyciem i utrzymać jego wydajność. Rodzaj stosowanego smaru powinien być uzależniony przede wszystkim od warunków jazdy.
Jeśli jeździsz w suchych warunkach, rozważ użycie suchego smaru, np. na bazie wosku. Suchego smaru należy unikać podczas jazdy w wilgotnych warunkach.
W przypadku narażenia na deszcz, mokry lubrykant z większym prawdopodobieństwem zapewni ciągłą ochronę. W przypadku stosowania tego smaru może być konieczne bardziej regularne czyszczenie łańcuchów w celu usunięcia brudu i osadów.
Unikaj olejów spożywczych i silnikowych jako alternatywy smarowania roweru. Często są one zbyt gęste, aby dobrze spełniać rolę smarów. Olej z kliprów i inne lekkie oleje maszynowe są doskonałymi zamiennikami, jednak mogą wymagać regularnego stosowania.
Oleje roślinne mogą być używane jako smar do łańcucha rowerowego w razie potrzeby, jeśli nic innego nie jest dostępne. Są one lżejsze od niektórych olejów spożywczych, ale nadal powodują bałagan i przyciągają brud. Mamy nadzieję, że teraz wiesz czym smarować łańcuch rowerowy!
FAQ
Odpowiednie nasmarowanie głównych elementów roweru, do których zaliczamy łańcuch, stery, linki, suport, piasty, amortyzatory i hamulce jest bardzo ważne. Jeśli tego nie zrobisz, możesz napotkać problemy z rowerem.