Bieg średniodystansowy – jaki jest dystans i jak trenować?

Bieg średniodystansowy wymaga równowagi różnych czynników. Należą do nich wytrzymałość, szybkość, siła, kondycja i technika. Każdy na dowolnym poziomie zaawansowania może nauczyć się poprawiać swoje osiągi, skupiając się na każdym z tych wielu obszarów.

Biegi średnie – dystanse

Bieg średniodystansowy to odcinek, który obejmuje 800 metrów, 1,500 metrów i jeden kilometr. Okazjonalnie odbywają się dodatkowe biegi na 600 metrów, 1000 metrów i 2000 metrów.

Zobacz również: Jak dobrać buty do biegania?

Biegi średniodystansowe są dla każdego

bieg średniodystansowy

W zasadzie każdy może zostać biegaczem średniodystansowym i stać się lepszy, ale osiągnięty poziom będzie głównie podyktowany wrodzonym talentem. Bieganie na dystansie może być bardziej pożądane niż sprint, który jest zależny od tego, czy masz włókna mięśniowe szybko skręcające.

Biegacz dystansowy nie musi być szczupły. Jeśli jednak chcesz należeć do TOP 0,001% – twój stosunek siły do wagi musi być idealny, ale w biegach średniodystansowych jest więcej miejsca na zróżnicowane kształty ciała.

To nieprawda, że bycie szczupłym zawsze oznacza bycie szybszym i posiadanie lepszej kondycji. Dla profesjonalnych biegaczy wielką trudnością jest znalezienie równowagi, która pozwala im biegać bez utraty siły potrzebnej do poruszania się, a także dostarczania organizmowi wystarczająco dużo energii, by mógł kontynuować trening.

Zobacz również: Szybki chód

Bieg średniodystansowy nie jest łatwy

Bieg średniodystansowy nie jest najprzyjemniejszym ani najprostszym sportem. W rzeczywistości jest jednym z najtrudniejszych. Wymaga nauki pracy w ciężkich warunkach, kiedy jesteś naprawdę zmęczony i odczuwasz ból mięśni. Ciało z czasem dostosowuje się i po pewnym czasie dystans jest pokonywany z dużo mniejszym zmęczeniem.

Szybkość i wytrzymałość nie mogą być rozwijane w ten sam sposób. O wiele prościej jest dodać wytrzymałość komuś, kto potrafi sprintować, niż dodać szybkość komuś, kto potrafi biegać na średnie dystanse.

Jednak każdy biegacz ma potencjał, by poprawić swoją szybkość. Nie chodzi o to, że musisz stać się tak szybkim jak Bolt, ale poprzez pracę nad techniką i ćwiczeniami szybkościowymi tydzień w tydzień – co jest często pomijane – Twoja technika będzie się rozwijać i sprawi, że będziesz szybszy.

Zobacz również: Bieganie w ciąży

Bieg średni – praca nad techniką biegu

bieg średniodystansowy

Wypracowanie dobrej techniki jest kluczowe, ale nie jest to proste i nie dzieje się od razu. Wszystko polega na powtarzaniu, robieniu rzeczy poprawnie i skupianiu się na ćwiczeniach tydzień po tygodniu. To może pomóc w technice i pamięci mięśniowej.

Jeśli będziesz robił wszystko poprawnie, twoja technika z czasem się poprawi. Jest to proces stopniowy, z małymi korzyściami, po których następują jeszcze mniejsze.

Zobacz również: Bieganie a kręgosłup

Biegi średnie – jak trenować?

Nie ma dobrych odpowiedzi. Jedną strategią jest podejście do tego z wolniejszego, opartego na wytrzymałości stylu z większym dystansem, podczas gdy drugie jest podejściem opartym na prędkości z mniejszym dystansem. Obie ostatecznie prowadzą do podobnych rezultatów.

Zobacz również: Bieganie a cellulit

Bieg średniodystansowy a regeneracja

Biegacze powinni odpoczywać przynajmniej jeden dzień, a biegać intensywnie przez sześć dni. Ponadto, jeśli masz jakieś dolegliwości lub problemy fizyczne, wzięcie dnia wolnego pozwala organizmowi na regenerację. Regeneracja jest czymś, co należy traktować poważnie.

Zobacz również: jak często biegać?